Recension av I Am Number Four

Ã…r: 2011
15/4 2011
Recenserad av Sarlac
E
n ung man som lever ett dubbelliv tillsammans med en beskyddare försöker gömma sig för en grupp morbida utomjordingar som är ute efter dem, eller närmare bestämt den unge mannen. Anledningen till detta är att de också är utomjordingar och den unge mannen (som tar aliaset John Smith) har ett speciellt arv som kommer att ge honom krafter när han mognat till sig. Det är endast han och några till som också är som han som kan stoppa dessa onda utomjordingar. Filmen börjar när den tredje av dess ungdomar blivit mördad och han är näst på tur, han är nämligen nummer fyra utav dem.

Jag kan medge att jag inte var speciellt hoppfull att denna film skulle passa mig i smaken då filmen utspelar sig på highschool och jag fick vibbarna att det skulle bli lite av en Twilight-saga fast med utomjordingar med superkrafter. Sedan har Michael Bay producerat filmen vilken inte direkt gav hopp om livet. Filmen är dock väldigt mörk och nästan morbid vid tillfällen vilket tog bort rädslan jag hade för pastellfärger och klämkäcka karaktärer.

Dilemmat med filmen är främst att vi har sett förut, många gånger. Det är väldigt mycket Smallville över den med tanke på att John måste smyga med vad han egentligen är. Samtidigt så blir han förälskad i en tjej (så klart) men kan inget berätta för henne då han inte vill försätta hennes liv i fara eller mista henne. Filmen känns vid flera tillfällen som ett pilotavsnitt till en serie då man inte känner att man får svar på speciellt mycket om Johns syfte utöver att de ska utrota den hotbild de har gentemot sig. Man vet inte ens hur många de är mer än att han är nummer fyra. Och i bästa Michael Bay-anda så haglar klyschorna ned över oss. Sedan så är det ju självklart alldeles för mycket konstig rationalitet ibland så man känner för att slå sig för pannan och undra om personerna är förståndshandikappade.

Det positiva med filmen är dock att actionen i slutet av filmen håller bra tempo och klass. Skådespelarna funkar i sina roller och manuset är helt ok, inget man stör sig alltför mycket på.

Gillar man superhjältefilmer och serier som Heroes och Smallville kommer man nog finna denna film sevärd. Jag skulle inte sträcka mig så långt som att säga att filmen är värd att införskaffa i DVD/Blu-ray-hyllan men att kika på den på bio kan den nog vara värd. Slutbetyget blir en stark trea.

Sarlac 6 har röstat

av Sarlac