Betyg idag: 1 024 Besökare idag: 5 044

År: 1987
15/10 2006
Recenserad av RasmusOrsén
D
ett är 30-talet i Chicago. Det råder spritförbud. Det är maffians tid. Det är Al Capones tid. Och inget kan stå i hans väg...

Eliot Ness (Kevin Costner) arbetar som polis i Chicago. Han har åtagit sig uppdraget att sätta dit Al Capone (Robert DeNiro) och hela hans verksamhet. Men hur han än försöker med razzia efter tips och andra metoder så lyckas han aldrig. Ingenting går som det ska.

Trött på hela situationen går han hem till sin fru och sin dotter. På vägen hem stöter han ihop med en polis, Jim Malone (Sean Connery). De inleder en konversation och genast vinner Malone Ness förtroende.

Ness låter Malone lära honom hur man ska göra för att komma åt Capone och ovilligt går han med på Malones förslag. de måste bryta mot ett flertal lagar men till slut ska de komma att lyckas. En revisor (Charles Martin Smith) och den unge polisen George Stone (Andy Garcia) har de till hjälp och tillsammans stoppar de fyra en rad smuggeltransporter för Capone.

Capone blir rasande och skickar sin torped (Billy Drago) att ta hand om Ness familj. Det blir först hot och sedan försök till likvidering. Nu måste hans familj beskyddas och Capone fällas i rätten, två uppgifter som verkar i princip omöjliga.

De Omutbara har kommit att bli en klassiker bland maffiafilmer. Även om den ibland kan tyckas lite väl otrolig så är den baserad på en sann historia och om man ser på filmens handling så bör den verkligen ses. Det kanske är lite väl mycket hjälteklass på karaktärerna men annars är filmen helt okej.

För regissören Brian DePalma är det här helt klart hans bästa verk någonsin. Bättre än både Mission: Impossible och Femme Fatale.

Alla skådespelare sköter sig fint och Kevin Costner tar som vanligt rollen som "The Good Guy". Speciellt uppskattar jag Andy Garcia som gör sin roll bra även om han kan verka lite stel. Det här var en tidig roll för honom men ett stort kliv in i Hollywood. sorgligt är dock att vi ser allt mindre av Charles Martin Smith nu på senare år som är ganska rolig i den här filmen då han är den mest normale karaktären av de fyra hjältarna.

Slutligen går det bara att säga att den här filmen är värd sin femma, men den väger på gränsen eftersom den är så pass otrolig.

RasmusOrsén 10 har röstat

av RasmusOrsén