Recension av 51st State

Regissör: Ronny Yu
År: 2001
Antal visningar (1945)    Forumdiskussion (0)
27/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
D
en här fånigt usla gangsterfilmen handlar om en svart amerikan som kommer till Liverpool i England. Han är en kemist som tillverkar skumma droger som han vill finna en marknad för i landet. Men han får genast problem med en amerikanhatare. Dessutom måste han göra en sista kupp för att kunna dra sig tillbaka för evigt. Tror han, ja...

Samuel L. Jackson spelar mannen Elmo McElroy, en kille i kilt (!!!) som älskar att lira golf. Han går på raveklubbar och säljer sina labtillverkade droger. Han får beskydd av tokfanskapet Felix De Souza (Robert Carlyle i en bisarrt överspelad roll). De tänker krossa psykopaten och tjockskallen The Lizard (fettot Meat Loaf i en stor roll).

Denne "ödla" har tidigare haft Elmo som "torped".
Men nu vill Elmo slå tillbaka mot sin hänsynslöse f.d. boss.

Denna parodiska kriminalare innehåller förmodligen inte en enda bra scen. Allt är så fruktansvärt dåligt och ooriginellt.
Den försöker vara cool, men förvandlas i stället till ett fasansfullt uppblåst mästerstycke i pekoral.

Och det där med den sista stöten, Herre Gud, lägg ner själva tanken. Den klichén är så utnött att den borde förbjudas i användning över huvud taget.

Ingen av skådespelarna imponerar heller. Jackson spelar sin typiska roll som snackar med "cool" röst. Egentligen är idén rätt bisarr, att den utspelar sig i England och allt det där, men inget vettigt verkade finnas i filmskaparen Ronny Yu's (!) huvud.

Formula 51 (USA-titeln på filmen) är en av de absolut sämsta filmerna jag nånsin sett. Den fungerar inte ens som parodi, för det finns inget kul eller skämtsamt med den.

B-filmsfreaken kommer att kasta sig över den i upphetsning, men riktiga filmkännare (som jag exempelvis) ser den en gång.

En totalsågning i all ära!

valsinger 6 har röstat
Bobby Peru 7 har röstat