Betyg idag: 1 177 Besökare idag: 5 568

År: 2006
26/3 2007
Recenserad av film_Alex
I
många år har jag fått lämna biografen besviken. Besviken över att ännu en Bondfilm fallit offer för tråkiga amerikanska mentaliteter. Bond påminde mer om en slags en-mans-armé som stormade runt i byggnader och u-båtar. En Rambo-wannabe som ensam med pistol och mandom tog sig an den ena utmaningen efter den andra. En man långt från den brittiske spionen som jag lärde känna som barn, men nu är James Bond äntligen tillbaka!

Utgångspunkten i handlingen är klassisk, men samtidigt unik. I början får vi möta James Bond innan han har fått sin välkända 007 status. Han begår sina första mord och är ganska snart iväg på nya spionuppdrag i M16s hemliga tjänst. Den här gången är det terrorister som är hotbilden och Bonds uppdrag blir att spåra upp dessa innan Gud vet vad händer.

I och med att Bond har bytt ansikte så har man även passat på att ge Bond en ny stil. En stil som ligger bättre i tiden och som är mer "back to basic" som jag så länge har efterlyst. Inte längre behöver vi uppleva osynliga bilar och töntiga supervapen, utan man har istället utgått från en mer verklig grund och realism. Som regissör har man kallat tillbaks Martin Campell som sen tidigare har regisserat Golden Eye - en av de bättre Bondfilmerna sen länge och onekligen Pierce Brosnans bästa.

Målet hos bolaget var väldigt tydligt; Bondfilmerna skulle tillbaks till grunderna och sin sanna anda och jag måste säga att verkligen allting har blivit bättre. Mycket är tack vare Daniel Craig som är oerhört bra i sin roll som James Bond! Visst var man lite tveksam till hans lite mer "busiga" och ljusa utseende, men efter att ha sett honom på duken så är mina tvivel som bortblåsta.

Daniel Craig har rätt personlighet och han är som född för rollen. Delvis får han hjälp av det välgjorda manuset, men när han gick fram till en spegel i filmen klädd en klassisk Bond-kostym så kan jag inte låta bli att le, för här har vi mannen! James Bond i egen hög person!

Jag måste även ge en ros till Mads Mikkelsen som också gör en väldigt bra insats. Han gestaltar en mänsklig skurk som inte bara är väluttänkt utan man kan även inte låta bli att känna lite sympati för hans situation. Något som är väldigt unikt i en Bondfilm och som jag gärna ser mer av i framtida filmer.

Det man däremot saknade i filmen var lite roligare "gadgets" än Sony Ericsson-mobilen och andra produkter som ständigt skulle visas på duken i sponsorernas ära. Man kan även sakna Q ibland, fast då mer av gammal vana än av nåt djupare behov. Filmen klarade sig faktiskt överraskande bra utan den här välkända karaktären. Och så måste jag ju även nämna det usla pokerspelet. Dom flesta märkte nog inget märkvärdigt utan tyckte att detta var ganska underhållande, men för mig och alla andra pokerspelare så ser man ännu en klassisk klyscha som jag kallar för "TV-poker"; det vill säga ett urval av händer som är så sällsynta att dom knappt händer i verkligheten. Givitvis passar dom perfekt in i dramaturgin också.

Med det sagt så är utvecklingen helt klart åt det bättre. Man har inte bara hittat en bra skådis till rollen, utan äntligen, ÄNTLIGEN har man insett att Bond ska vara en spion och inte en amerikansk actionhjälte. Dessutom så vågar man utmana den gamla mallen för hur en Bondfilm ska vara och förnya Bond en aning. Resultatet blev en stört skön Bondrulle som jag gärna rekommenderar!

nissling 52 har röstat

Casino Royale
Dogville
Saw
The Thing
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
United 93

Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me