Betyg idag: 2 105 Besökare idag: 6 753

År: 2003
12/3 2007
Recenserad av film_Alex
D
ogville är en grym och fantastisk saga om människor som gör varandra illa och jag måste erkänna att jag är helt tagen av den här filmen. Det sättet som Lars von Trier fångar några av mänsklighetens hemska sidor är bland det bästa och mest verklighetstrogna som någonsin har gjorts på film.

Filmen handlar om en vacker, liten stad nära dig. Ett ställe med enkla människor med hopp och drömmar även under de hårdaste förhållandena. Invånarna skiljer sig inte mycket från dig och mig. Dom är alla bra och ärliga människor som uppskattar sin lilla gemenskap, men bakom denna småstadscharm gömmer sig en mörkare sida som säger så mycket mer om att vara människa.

Grace flyr till Dogville i hopp om skydd och ett lite bättre liv och dom bryter sakta ner henne på ett oerhört hemskt sätt. Lars Von Trier drar ner en i skiten och verkligen trycker ner en i avsky och hat, vilket sen leder fram till slutet som är en befrielse från allt lidande man (läs Grace) genomgick. Resultatet är en helt magnifik filmupplevelse! Dessutom så genomsyras hela filmen av filosofi och moraliska dilemman som stimulerar ens tankeverksamhet och berör en nerv i ens inre som ger upphov till starka känslor av rätt och fel.

Även skådespelarna är helt underbara. Speciellt Nicole Kidman som storspelar. Hon är helt perfekt som Grace, men man får inte heller glömma Paul Bettanys (Tom) fina insats och Stellan Skarsgårds (Chuck) som båda gör utmärkta insatser. Deras insatser höjs dessutom ytterligare av de väluttänkta karaktärerna. Det jag gillar bäst med dessa är att ingen av karaktärerna är onda eller goda, utan alla är både och, vilket förstärker förankringen i verkligheten och gör dom mer verklighetstrogna som människor.

Dogville är känd bland annat för sin speciella scenografi och till en början var även jag lite skeptisk till de udda miljöerna. "Lars von Trier måste vara galen som tror att hans kritstreck till hus kommer att fungera i en film." Tänkte jag. "Så gör man helt enkelt inte!" Men nu efter att ha sett hela filmen kan jag inte säga annat än att mannen är ett geni. Fotot och miljöerna är nämligen helt underbara! Det sättet som han leker med atmosfären och ljuset påminner mycket om Tim Burtons fantasifulla filmer när dom är som bäst. I många scener kunde jag inte låta bli att le över hur konstnärligt vacker och levande staden är.

Den speciella scenografin öppnade även upp för en hel del unika och snygga foton. Bland dessa är när Grace blir våldtagen av Chuck i ett av husen (som givetvis bara är en utmålad fyrkant). I ett klipp valde Lars von Trier att filma dådet utanför huset, längre ner gatan så att det skedde lite "dolt" i bakgrunden samtidigt som man kunde se resten av stadsborna vandra omkring i sina vanliga liv som om allt var som vanligt. Det var ett helt underbart foto som verkligen fångade Graces situation i Dogville och gentemot invånarna. Övergreppen skedde trots allt lite dolt i bakgrunden utan att någon kunde/ville se. Det är också symboliskt för egentligen så finns det inga väggar som skiljer dom åt, utan de väljer att inte se.

Det enda som man möjligtvis kan tycka illa om i filmen är den ganska sega början. Lars Von Trier lägger nämligen gott om tid på uppbyggnaden av handlingen, men när man väl har sett hela filmen så förstår man att detta är nödvändigt för att få till det kraftfulla slutet, vilket väger upp gott och väl för den ganska sega början.

Det är hur som helst svårt att tycka illa om en film som är så här välgjord och jag vågar till och med säga att det här är den bästa filmen som jag någonsin sett. För mig är betyget givet; det blir en femma till det här storslagna mästerverket!

BroadWay 22 har röstat

Casino Royale
Dogville
Saw
The Thing
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
United 93

Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me