Betyg idag: 2 105 Besökare idag: 6 749

År: 2007
2/9 2007
Recenserad av film_Alex
N
u ska berätta en liten sann berättelse. Jag och en kompis skulle på bio för att se Hata Göteborg. Vi hade ganska blandade förväntningar så vi visste inte vad vi skulle kunna få se, men efter att vi sett en ganska lång trailer så började vi inse att det här inte alls var en trailer. Vi hade snubblat in i fel salong! Och nu satt vi där och såg på en helt okänd amerikansk film. Även om vi skrattade gott efteråt över vårat misstag så har jag aldrig förut gått ut ur en biograf och känt att jag vill döda som jag gjorde den kvällen. Tänk att få klösa ut ögonen på Richard LaGravenese! Vilken härlig vedergällning det hade vart för att han våldtog två timmar av mitt liv. Freedom Writers är nämligen kanske den sämsta filmen jag någonsin sett och då har jag ju ändå kommit igenom en hel del skitfilm i mitt unga liv. Det här skitet, som är patetiskt på sin höjd, ska man helt enkelt inte kunna gilla och gör man det är man verkligen bara okunnig och kanske aningen korkad.

Freedom Writers handlar om en ung, vit, medelklasstjej som blir lärare och som gör det till sitt mål i livet att "rädda" ett gäng "hopplösa ungdomar" som utgör hennes klass. Bara det här är en usel idé som är allt för välbekant i sig, men filmen blir verkligen inte bättre av Richard LaGraveneses usla arbete i regi. Han tror nämligen inte att film handlar om konst eller underhållning, utan film handlar om att försöka vältra så mycket känslor som möjligt över publiken. Hur gör man detta? Jo genom fruktansvärd tårdrypande musik och "storslagna" och "dramatiska" tal samt scener om hur alla är värdefulla och kan lyckas i livet. Det är ju ganska standard i sådana här filmer att ha med i alla fall ETT sådant tal, men Freedom Writers bjuder på den största moralkaka skit jag någonsin fått nerkörd i halsen. Richard LaGraveneses lyckas på något sätt förstöra VARENDA SCEN med moraliska tal och klyschor som karaktärerna spyr ur sig.

Inte nog med att handlingen är barnsligt lätt att förutspå med dess standardkonflikter, karaktärerna är dessutom typiska stereotyper. Vi har lärarna som jobbar emot henne, sambon som tvivlar och ifrågasätter och som strösocker på avföringen så finns det en enda vit kille med i klassen som till en början är mobbad och mest för sig själv, men efter vändningen i filmen (som givetvis består av ett moraliskt tal från läraren om hur alla kan lyckas) så är han helt plötsligt accepterad och bästa kompis med de svarta.

Jag kan ärligt talat inte säga om skådespelarna gjorde bra ifrån sig, men jag kan säga att det blir många tårar och usla dialoger som är långt från verklighetstrogna. Det stör mig även att man ens vågar skildra ett komplicerat samhällsproblem så enkelt och svartvitt som i den här filmen. Sensmoralen är att anledningen till att elevernas situation ser ut som den gör är på grund av att skolan inte vill satsa på dem och de etniska motsättningarna bottnar i okunnighet och rasism, så om alla bara kunde upplysas lite om judar och nazister så är problemen lösta och vi kan alla börja kramas i den stora gemenskapen som mänskligheten utgör! Självklart är det här inte mer än rent skitsnack och om någon ens tror det minsta på det här så är jag den förste att kalla er för för okunniga idioter.

Problematiken är BETYDLIGT mer komplicerad och bottnar i saker som framförallt sociala orättvisor, kulturella motsättningar och ett system som tillåter ett stort utanförskap där brottslighet och etniska motsättningar har blivit en allt för stor del av vardagen. Detta slår sen tillbaka på nästa generation ungdomar och samhället i helhet, vilket förankrar problematiken och missnöjet bland invånarna. Allt blir på så sätt en del av en ond cirkel som är väldigt svår att bryta.

Man kan undervisa hur mycket man vill om Förintelsen och köra ner hur många andra moralkakor skit som helst i halsen på folk om hur de "borde vara" och det kommer inte leda någonstans eftersom man inte gör nåt åt själva problemen som verkligen ligger bakom motsättningarna och brottsligheten. Nämns det minsta av det här i filmen? Nej. Gör Richard LaGravenese ens ett ärligt försök att skildra problematiken? Nej. Istället är det bara en massa tomma ord där han bygger vidare på en offermentalitet genom att vältra känslor samt klyschor över en. Samtidigt levererar han moralkaka efter moralkaka blandat med tårar om hur alla är värdefulla och kan lyckas i livet. Förenklingen och skitsnacket är allt för uppenbart för att en tänkade människa ens ska kunna ta till sig någon form av budskap, än mindre tycka det minsta gott om filmen.

Allt som allt så är det här en av de största moralkakor skitsnack man kan baka och sälja på film, men det värsta är filmens feghet och det är det som gör mig aningen förbannad. Richard LaGravenese vågar inte ens göra ett ÄRLIGT FÖRSÖK att skildra problematiken i det här samhällsproblemet och det är inget annat än fy skam och bevis för hans fega regi där han hellre förlitar sig på att vältra känslor och leverera äckliga moralkakor istället för att försöka förmedla ett verkligt budskap som betyder något. Då hade han fått min respekt, men nu hyser jag bara förakt för en film som aldrig borde ha gjorts.

film_Alex 24 har röstat

Casino Royale
Dogville
Saw
The Thing
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
United 93

Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me