Betyg idag: 2 106 Besökare idag: 6 758

Recension av Saw 2

Regissör: Darren Lynn Bousman
År: 2005
Antal visningar (1913)    Forumdiskussion (0)
15/5 2007
Recenserad av film_Alex
J
ag har lågt förtroende för uppföljare och när man får se sån här skit blir ju ens förtroende knappast bättre. Varför förvandlar man en härligt spännande och psykologisk thriller som Saw till en kass uppföljare som inte står sig mer än en B-skräckis?

För det är tyvärr vad Saw 2 är: En ytlig B-film. Det som var bra i första filmen var hur man kom in i karaktärernas situation och fick djup i deras bakgrund och "synder". Dessutom byggde den på ett ständigt spänningsmoment som ledde fram till det härliga slutet. En del av detta har man kvar, men istället för att fokusera på det psykologiska så använder man sig nästan enbart utav ytliga äckeleffekter som saknar en djupare förankring helt och hållet. De finns bara till för att chockera och äckla, vilket kanske har effekt hos en del, men för mig är resultatet bara ytligt och faller platt.

Handlingen är som sagt simpel och rak. Istället för två personer instängda i ett litet rum så har man stängt in upp mot ett dussin korkade stereotyper som sen mördas på diverse finurliga sätt. Jo, visst kan det vara aningen underhållande, men hela handlingen blir samtidigt meningslös och saknar förankring i verkligheten. Värst av allt var nog när en av de korkade brudarna var tvungen att föra in sin arm genom en liten öppning med knivblad för att nå motgiftet. Hon förde in handen bara för att upptäcka att hon nu sitter fast. Vad gör hon då? Jo hon för såklart in den andra handen också och som pricken över i så råkade hon givetvis spilla ut motgiftet. Desperation i all ära, men varför måste idioti vara ett så starkt inslag i handlingen?

Som om det inte vore nog med all idioti så genomsyras filmen dessutom av en jobbig och dålig amerikansk mentalitet som förstör det sista som kunde räddas i filmen. Med det menar jag hur amerikaner alltid har ett behov av att dela på gruppen och gå åt olika håll så fort faran visar sitt fula tryne. Och detta trots att alla som blir mördade blir mördade när dom är ensamma, eller möjligtvis i grupp av två. Istället för att jobba tillsammans för att försöka lösa problemet så är det var man för sig och ganska snart börjar man givetvis mörda varandra i rädsla för de mest meningslösa sakerna.

Det enda som stod sig i filmen någorlunda var slutet som faktiskt var lite smart och ganska bra, men tyvärr så är det en klen tröst för en väldigt ytlig och meningslös film som jag hoppas att jag snart kommer att glömma.

film_Alex 11 har röstat

Casino Royale
Dogville
Saw
The Thing
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
United 93

Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me