Recension av Saw

År: 2004
1/12 2006
Recenserad av film_Alex
S
aw är inte bara en väldigt spännande thriller, det är även en tankeställare om hur lyckligt levande man egentligen är.

Filmen handlar om Adam och dr. Lawrence Gordon som ena dagen var på jobbet och levde ganska vanliga liv, men som nästa dag vaknade upp fastkedjade i var sitt hörn av ett rum med en död kropp mellan sig. Ganska snart inser de att de fallit offer för en seriemördare som gjort sig känd genom att iscensätta situationer där hans offer tar död på varandra. Med tiden emot sig måste dom försöka ta sig ur den här mardrömmen.

Visst är det här ett ganska surrealistiskt scenario, men ändå så himla verklighetstroget. Filmen är som en liknelse till bland annat ett mer realistiskt scenario jag upplevde igår:

Jag var i en filmaffär och kollade runt lite. Det var en tjej som stod vid samma hylla som jag och helt plötsligt ringer hennes mobil och hon svarar. Det var någon vid namn Mattias som berättade att en som stod henne kär hade avlidit. Hon brast genast ut i gråt och förtvivlan och så fortsatte samtalet.

Detta fångade på nåt sätt min "dystra syn" på verkligheten och det fick mig att börja tänka på Saw, för när som helst, var som helst kan världen vändas upp och ner och gå rent ut sagt åt helvete. Ena dagen är man på jobbet och har ett ganska vanligt liv, nästa dag vaknar man upp i en källare och vet inte var, när och hur. Mycket likt den där stackars tjejens situation i filmaffären...

Men det är inte bara den här mörka skildringen av verkligheten som är så bra med den här filmen. Fotot är välgjort och väldigt snyggt. Det höjer verkligen ens filmupplevelse och jag gillar bland annat de första klippen där man i steg för steg, detalj för detalj får se rummet som de vaknar upp i. Stegen följer karaktärernas egna medvetenhet av rummet vilket höjer ens inlevelse i situationen och filmupplevelsen.

De mörka miljöerna påminner mycket om Seven och passar väl in i den mörka stämningen. Även ljudet passar väl in och skådespelarna gör bra ifrån sig. Cary Elwes (dr. Lawrence Gordon) öppnar upp lite svagt i början av filmen då han känns lite inläst och lite väl lugn, men när paniken börjar inverka på karaktärerna så gör även han en toppeninsats med härlig inlevelse. Speciellt i slutet är både Leigh Whannell och Cary Elwes mycket trovärdiga.

Ett bra slut som dessutom byggs upp utav en väldigt spännande handling. Från första sekunden när man ser två män i ett smutsigt litet rum tillsammans med ett lik, ända fram till sista sekunden när allt knyts ihop och upplösningen kommer så satt jag längst ut på soffkanten och försökte pussla ihop det spännande mysteriet. Genom hela filmen får man ständigt små ledtrådar till varför och vad som händer och detta höll spänningen vid liv.

Det enda negativa som jag egentligen tycker är nämnvärt är att mördarens plan på sina håll är lite för perfekt. Med en såpass detaljrik plan där så mycket måste stämma in för att allt ska fungera så tycker man nästan att någonting måste gå fel, men med det sagt så förblir handlingen väldigt bra.

James Wan, som är regissören, har minst sagt fått en bra start på sin filmkarriär och jag ser fram emot många års produktion från denna unge talang.

Rock Snack 3 har röstat

Casino Royale
Dogville
Saw
The Thing
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
United 93

The Unsaid