Recension av The Departed

År: 2006
28/3 2007
Recenserad av film_Alex
T
he Departed är en thriller som skildrar en undre värld med tjallare, korrupta snutar och intriger som drar med en i en spännande handling. Två män (Leonardo DiCaprio och Matt Damon) jobbar undercover från två olika sidor om lagen, men ganska snart blir båda sidor medvetna om mullvadarna och dom blir tvungna att finna sin fiendes identitet innan dom själva blir avslöjade.

När man har sett Hong Kong-originalet; Infernal Affairs, innan man ser The Departed så är det omöjligt att inte jämföra de två filmerna. Jag gillar Infernal Affairs skarpt och anser att det är en thriller när dom är som bäst, så likväl när jag skulle se Hollywood-versionen hade jag ganska höga förhoppningar. Förhoppningar som tyvärr övergick till besvikelse.

The Departed skulle vara lite mer av allting; lite mer action, mer explosivt, råare språk, fler konflikter och i och med allt detta så blev filmen lite mer överdriven och övergick istället till alla löjligheter. Löjligheter som ett tillagt och krystat triangeldrama samt töntiga och ensidiga stereotyper som försöker vara kaxiga, men som istället faller platt likt ett stödigt falafelgäng från förorten. Helst ska dom även kalla varandra för kvinnor och fittor samtidigt som dom mäter manlighet med sin mandom. Allt detta är i och för sig ganska typiskt Martin Scorsese och oerhört töntigt, men alla dom som gillar Goodfellas och Casino lär å andra sidan inte bli besvikna, utan tvärt om, känna igen och välkomna sina gamla stereotyper som ligger dom så varmt om hjärtat.

Som om inte det vore nog med att göra karaktärerna endimensionella så har Scorsese dessutom förenklat manuset och idiotförklarat publiken. Infernal Affairs innehöll en härlig och mångsidig karaktärsskildring som tyvärr uteblev helt i The Departed. Då tänker jag framförallt på den rollen som Matt Damon spelar som inte alls är lika tydligt ond i Infernal Affairs. Istället lyckades regissörerna (Wai Keung Lau och Siu Fai Mak) inge en djupare skildring som gav nyans åt den relation och konflikt som de två mullvadarna hade gentemot varandra. Detta har Scorsese struntat i helt och hållet och istället förenklat Matt Damons karaktär till en helt vanlig och ointressant skitstövel.

Även fotot var sämre och likaså musiken och ljudet, men trots min hårda ton och tydliga besvikelse så vill jag inte påstå att filmen är helt värdelös, för även om karaktärerna är usla och endimensionella så gör skådespelarna bra ifrån sig. Speciellt Jack Nicholson som gör en av sina bättre insatser och fäller ur sig en del klockrena kommentarer som var roliga. Även Leonardo DiCaprio och Matt Damon gör väl över godkänt och lyckas till och med förbättra ens filmupplevelse med bra skådespeleri helt enkelt och viktigast av allt så var filmen faktiskt spännande och hyfsat underhållande.

Det som däremot stör mig är att man förvaltade en såpass bra grundidé så uselt. Jag saknar som sagt den härliga skildringen av mullvadarnas relation gentemot varandra och karaktärsförändringen som var så tydlig i Infernal Affairs och som ledde fram till det klockrena slutet. Istället förblir en viss mullvad en skitstövel rakt igenom i The Departed och man får ett ganska platt, ytligt och därmed tråkigt slut...

Det är även väldigt tråkigt att man delat upp karaktärerna i goda respektive onda och förenklat konflikten till en svartvit idiotnivå som känns långt från verklighetstrogen. Att filmen sen dessutom får en Oscar som tack för ingenting är nästintill en skandal i mina ögon. Nä usch, mitt tips är att ni ser Hong Kong-originalet först innan ni ser Scorseses ytliga och bleka kopia.

BeforeYouDie 4 har röstat

Casino Royale
Dogville
Saw
The Thing
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
United 93

Måndag hela veckan