Betyg idag: 1 736 Besökare idag: 4 125

Recension av United 93

Regissör: Paul Greengrass
År: 2006
Antal visningar (1958)    Forumdiskussion (0)
3/11 2006
Recenserad av film_Alex
D
en 11 September 2001 är en dag som åtminstone vår generation aldrig kommer att glömma. Få händelser har haft så omfattande effekter på såväl världspolitiken som på vanliga människors liv. Redan fem år efter denna tragiska händelser har en rad filmer kommit ut som skildrar händelsen.

Paul Greengrass, en relativt okänd regissör från England, är en av regissörerna som har tagit den här chansen och skildrat 11 September. Intressant nog så valde han att göra en film om det fjärde planet som aldrig nådde sitt mål utan störtade i USA:s inland med samtliga passagerare döda som följd.

Historien i sig är som gjord för film och Greengrass får ihop den väldigt bra. En stark fördel tror jag är att han inte är amerikan, utan britt och lyckas på så sätt skildra händelsen på ett opartiskt och väldigt realistiskt sätt.

Filmen är gjord i en stark dokumentär känsla där man hoppar fram och tillbaka mellan de olika kontrollrummen och passagerarna medans händelseförloppet pågår. Delvis beror känslan på fotot som är skjutet väldigt snyggt. Han använder sig utav den där "skaknings-kamera-stilen" som är väldigt överanvänd i många av dagens filmer, men i den här filmen så används den på ett mycket bra sätt. Handlingen i sig är nämligen väldigt kaotisk och panikartad och på så sätt passade fotot väldigt bra in. Den gränsar nästan till rörigt, men det är en väldigt hårfin skillnad som man har lyckats med i den här filmen.

Dokumentärkänslan och det realistiska kaoset är speciellt mäktigt i slutet där man verkligen känner sig som en av passagerarna; både i dialogerna och i händelseförloppet.

Det som var överraskande bra i filmen var skådespelarna. Alla gör väldigt bra ifrån sig och tillsammans lyckas de höja filmens upplevelse och kvalité. Och detta från en stab där dom flesta är okända och där ytterst få har några större meriter. De lever verkligen in i sina roller och mycket av detta beror förmodligen på att de allra flesta av dom är amerikaner och för amerikaner så ligger denna handling väldigt nära hjärtat, vilket också märks på duken.

Det är också skönt att få slippa några moralkakor eller några egna tankar från regissören. Paul Greengrass lägger inte in någon patriotism. Han tycks inte ens ha något direkt mål eller baktanke med filmen. Istället skildrar han paniken och kaoset som rådde under dessa timmar och låter publiken göra tankearbetet och dömandet.

Det kanske enda negativa med filmen är att den på sina håll blir lite enformig och det kan uppfattas som långtråkig. Greengrass lägger nämligen lite väl mycket tid på scenerna uppe i kontrollrummet. Jag förstår att han vill ge en inblick i dessa och kaoset som rådde där, men tyvärr så blir det lite för mycket inblick. Han kunde ha klippt bort kanske 15 minuter av detta och fortfarande lyckats uppnå samma mål samtidigt som han undkommer att vissa upplever filmen som långtråkig.

En mycket sevärd film är värd en stark fyra och det är definitivt den här. Det är en film om mod, sorg och heder till dem som dog. Samtidigt så skildrar den händelsen på ett opartiskt och realistiskt sätt. Har du inte sett United 93 ännu så gör det nu i helgen.

film_Alex 10 har röstat

Casino Royale
Dogville
Saw
The Thing
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
United 93

The Unsaid