Som besökare på Filmtipset samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
 
Betyg idag: 490 Besökare idag: 4 344
annons
Laddar...

Recension av A.I.

Regissör: Steven Spielberg
Ã…r: 2001
Till filminfo
Betygsätt:
Antal visningar (3079)    Forumdiskussion (0)
12/7 2004
Recenserad av Henkan
"
A.I." hade kunnat bli en av de bästa filmerna någonsin. Historien om den lille robotpojken på jakt efter den blå fen, och som bara vill att han mamma ska älska honom, är helt igenom Kubrick. Men filmen missar storhet därför att någon gjort felberäkningar och siktat fel.

Kubrick var en stor regissör. Under sin livstid regisserade han några av de bästa filmerna från förra århundradet. Få filmälskare har missat "2001" eller "The Shining". Mannen var känd för sin perfektionism, att ta löjligt lång tid på sig och begära omtagningar och omtagningar. Han höll kvar stackars Cruise och Kidman på inspelningen av "Eyes Wide Shut" i femton månader, märk att det är längre tid än vad det tog att spela in samtliga "Sagan om ringen" filmer! Men allt detta gjordes för att Kubrick var en exakt regissör, vars filmer var lika exakta, precisa, ja nästintill perfekta; noggrant beräknade. Hans filmer var formler; ändra en siffra och allt rasar samman. Steven Spielberg är den minsta gemensamma nämnaren.

I "A.I." möter vi Monica och Henry (Frances O'Connor och Sam Robards), vars ende son ligger i koma, drabbad av en okänd sjukdom. Deras sorg är stor. Men så en dag tar Henry med sig hem en liten leksak från jobbet. Det är en robotpojke, eller 'mecha' som filmen kallar dem, programmerad för en enda sak - att älska.

Robotpojken heter David. Han spelas utav Haley Joel Osment, som är en av de bästa skådespelarna idag. Han är inte bara ännu en av Spielbergs barnskådespelare; han är en skådespelare som spelar en robot, som spelar en pojke, som spelar att han älskar. Det är en komplicerad roll, och jag tror inte att någon annan i världen hade kunnat spela den bättre.

Hur som helst slängs han ut ur huset. För så gör man när en brödrost eller en mikrovågsugn har slutat att fungera. Hans kärlek till sin moder förblir dock, och detta är roten till han olycka. I febrig yrsel, vissa kan kalla det för tro, får han för sig att leta reda på den blå fen. Hon kommer att göra honom till en riktig pojke, och då kommer hans mamma äntligen att älska honom, och sagan kommer att sluta lyckligt.

Men detta är ingen saga. Detta är en nattsvart allegori om mänsklig natur med ett ljust och hoppfullt slut som den således förtjänat. Åtminstone skulle den ha varit det. Vi vet alla att Kubrick hade en mörk och dyster syn på människan. Men, Steven Spielberg har inte det; den slutsatsen drar vi efter att ha sett hans filmer, som absolut inte är dåliga, ej heller bör de vara sämre än Kubricks, men någonting händer när två konstnärer, när två människor, med så skilda livsåskådningar möts. Och inte är det en symbios.

Det är smärtsamt. I varje scen kan vi se Kubricks avtryck; små detaljer genom filmen, som om de gjorts bara lite annorlunda hade resulterat i en av vår tids största mästerverk. För vad kan man annars kalla en uppföljare till "2001"?

De första scenerna i hemmet har potential, men varför är John Williams musik lekfull och munter? Hemmet är en plats med mörka vrår, tystad sorg, och illasinnade möjligheter. David frågar sin moder i en underbar scen om hon kommer att dö, men varför avbryts den så att fadern kan komma med ett tråkigt skämt? I en intressant scen ser vi en man säga ett kallt farväl till kvinnan han just haft ihjäl, men varför går kameran så nära? Kubrick hade aldrig tillåtit sådan intimitet.

Det finns en intressant liknelse i "A.I.". Mot slutet vaknar David upp ur en lång dvala, han har legat förpackad i is några tusen år. Bilden är ett eko av den kalla glimt vi får av Jack Torrance i "The Shining", efter att han precis frusit ihjäl. Men så vaknar Williams nyfikna och plingande musik, och David är mindre en kallblodig mördare, och mer en pojke som varit och lekt i snön. Kubrick vänder sig i sin grav.


"A.I." är en bra film, men som missar storhet, inte därför att regissören är inkompetent, men därför att han försökte visualisera ett landskap han inte hade tillträde till. Ingen kopierar Kubrick. "A.I." är en robot. Den vill att vi ska älska den, men det går inte, därför att den är inte äkta...

Recensera denna film själv (endast medlemmar)
Fler recensioner
Länkar
av samma film
Stygga-Vargen 0 har röstat
jotnan 1 har röstat
rikirock 0 har röstat
varulf 6 har röstat
cineasten89 12 har röstat
Henkan 49 har röstat
connya 7 har röstat
Karatehunden 3 har röstat
 
av Henkan
Så som i himmelen
 66 har röstat
Fahrenheit 9/11
 84 har röstat
The Fog of War
 27 har röstat
Changing Lanes
 20 har röstat
A.I.
 49 har röstat
Irreversible
 118 har röstat
In the Bedroom
 25 har röstat
Troja
 82 har röstat
Seven
 146 har röstat
Kill Bill - Vol. 2
 86 har röstat
 
Senaste recensioner
Cannibals
1 har röstat
The Favourite
0 har röstat
G.I. Joe: Retaliation
0 har röstat
Army of Darkness - Evil Dead III
0 har röstat
Ett fall för Johnny Cousin
0 har röstat
Olofs frostiga äventyr
2 har röstat
Slender Man
1 har röstat
Annie
0 har röstat
Mördaren - en helt vanlig person
1 har röstat
ReGOREgitated Sacrifice
3 har röstat
Unforgettable
1 har röstat
Love, Simon
1 har röstat
Evil Dead
0 har röstat
Den bästa sommaren
1 har röstat
Psycho II
0 har röstat
Spinal Tap
0 har röstat
Lilja 4-ever
0 har röstat
Den blomstertid nu kommer
3 har röstat
Mystic River
0 har röstat
Hobbit: En oväntad resa
2 har röstat
 
Adhype AB © 2000-2019 Om du vill kontakta oss gällande annonser, maila till info@adhype.se Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor