Recension av Troja

År: 2004
17/6 2004
Recenserad av Henkan
D
en här filmen heter ”Troja”. Vi förmodar att den vill förtälja, hedra, och kanske glorifiera den kamp som skedde utanför och innanför denna mytomspunna stads murar. Som kommande ”The Alamo” handlar den här filmen om modiga män som är villiga att försvara deras fästning, om det så innebär deras egen död. De vill alla ”bli ihågkomna om tusen år”.

Den trojanske mannen har det inte lätt. Han måste slåss mot omöjliga odds under en oförlåtlig sol. Han måste ledas av en kung som förvirrat sig i gudsdyrkan. Han måste kunna ställa sig först i ledet för att kunna bli slaktad av de grekiska härerna. Och han måste riskera sitt liv för en slampig prins, som blödande krälar runt i sanden och skakande fäster sig vid sin storebrors ben.

I Wolfgang Petersens version av ”Illiaden” är den trojanske mannen en av tusen - datoranimerade modeller det vill säga. För den här popcorn tappningen lämnar inte mycket utrymme åt det mänskliga dramat, utan byter ut det mot specialeffekter och tomt spektakel.

Handlingen känner väl de flesta till. Den unge prinsen Paris (Orlando Bloom) stjäler den sköna Helena som är trolovad med kung Menelaus, vilket kanske inte är det bästa sättet att skapa fred mellan två nationer. Oundvikligen leder detta till ett gigantiskt anfall av grekerna som med tusen skepp beger sig mot Troja.

”Illiaden” är en någorlunda känd bok. I sann grekisk tradition är den fylld av död, svartsjuka och sorg. Det finns en anledning till varför det heter ”grekisk tragedi”. Men alla dessa starka känslor verkar ha försvunnit i tolkningen. Det här är mindre ett drama och mer ett försök att dra ut de ”ballaste” scenerna från ”Sagan om Ringen”. Vi tittar oberört på när hundratals män möter sin undergång eller när en hustru måste beskåda sin makes brutala död. Och allt detta till ackompanjemang av en klagande kvinna som förmodligen representerar publiken.

Det finns inga karaktärer i ”Troja”. Två arméer som anfaller på varsitt håll, men endast för att handlingen kräver det och inte på grund av någon inre motivering hos de datoranimerade soldaterna. Brad Pitt försöker se bekymrad ut och skrynklar sin panna i söta små veck, men det är inte mycket mer än en grimas då manuset inte erbjudit något vettigt att grubbla över.

Till en början antog jag att filmen ställde sig på trojanernas sida och fann sympati i deras kamp. Men sedan insåg jag att skaparna skitit blanka fan i hur det gick för dem och brytt sig mer om att så många som möjligt dör så att de kan få in fler fåniga actionscener. När grekernas största krigare dör faller till och med en trojansk kvinna i gråt, och det gör säkerligen även många andra i publiken. Men när en av de trojanska huvudkaraktärerna dör släpar filmen runt honom lite på marken, bränner honom på ett bål, och fortsätter sedan att rulla på som om ingenting hade hänt.

Den trojanske mannen har det inte lätt. I slutet av filmen är hans stad i lågor. Han blir tillfångatagen av grekerna och därefter torterad och slagen. De trojanska männen kommer alla att dö. Deras fruar kommer att bli våldtagna. Deras barn kommer att kastas utför murarna. Men filmen verkar inte bry sig.

enannanplanet 1 har röstat
Rollywood 1 har röstat