Recension av Fascisten

Regissör: Bernardo Bertolucci
År: 1970
Antal visningar (2060)    Forumdiskussion (0)
20/3 2004
Recenserad av nisseman
E
nligt undertecknad Bertoluccis bästa film, och det verkar som filmkritikerna håller med. Utsökt stilren och snygg; varje scen är en njutning för ögat. Filmen som utspelar sig under andra världskriget har sällsamt ångestfylld spänning, som mot slutet blir närmast olidlig. Musiken, scenografin, skådspelarna - Trintignant som gör sin fascist till Bogart! - FOTOT av Vittorio Storaro (som senare fotade Apocalypse Now & Den siste kejsaren) bidrar alltihop till den säregna prägeln.

Intrigen är tämligen enkel men rymmer starka känslomässiga, psykologiska och moraliska element: Marcello är en fascistisk agent bosatt i Frankrike, som en dag får i uppdrag att mörda sin före detta filosofiprofessor.
Han kontaktar professorn, men måste samtidigt konfrontera sig själv. Berättelsen, som för många ändå säkert ter sig rörig, är ickelinjär med snabba klipp i tid och rum, plötsliga tillbakablickar varvas med realtidsscener som utspelar sig på samma plats.
Det är en befriande upplevelse att kunna ta del av en berättelse där den inre handlingen sätts i första rummet och den yttre inte berättas på det standardiserade viset - det här hade annars kunnat bli en bra thriller, men hur intressant hade det varit?

Bertolluci bemästrar den lösa berättarstilen mkt bättre än i t.ex. Före revolutionen, och får till slut sagt det han vill. Ämnet är komplext, och behandlas lika mycket visuellt som i dialogen och händelserna. Det handlar om kärnan i fascismens existens, om hur och vilka den locka, om sexets och våldets sammanvävna farlighet, om psykologi och ideologi.

Marcello, konformisten som bara vill vara "normal", förkroppsligar problemet med fascismens flytande existens (den finns ständigt närvarande inuti oss!) och intressant frågor ställs om fascismen: vem blir fascist och varför; vem är farligast, den övertygade fascisten eller anpasslingen, konformisten som hänger med därför att det är lockande och praktiskt?)

Detta är långt ifrån bara ett visuellt mästerverk.

nisseman 7 har röstat

av nisseman