Recension av Lost in Translation

År: 2003
28/4 2004
Recenserad av Orvar_Säfström
"
It's good, so good, so good, just like honey."

Bob är en avdankad skådis som förmodligen har sett sina bästa år inom filmbranschen, han anländer till Tokyo för att marknasdsföra en whisky och för att synas på Tokyos neonskyltar. Charlotte är ung kvinna, en nyligen utbildad filosof som har följt med sin man till Tokyo, då han jobbar mycket har Charlotte mycket tid att filosofiera kring vad hon vill göra i sitt liv. Bob kommer till "det nya landet", han förstår varken språket eller kulturen. Bob och Charlotte förenas på en bar, vilket är upptakten till en kort men intensiv vänskap mellan två personer som står i olika vägsskäl. Det går att sammanfatta handlingen i några få rader, men man kan skriva spalter om filmen.

Båda sover dåligt om natten och har stark hemlängtan. De finner alltså varandra i denna storstadsdjungel och Bob och Charlotte ger sig ut i Tokyos nattvimmel, träffar några av Charlottes vänner, sjunger kareoke och glömmer bort att de för några dagar sedan hade svårt att sova och längtade hem. Nästa gång Bob ringer hem till frun kan han inte annat än prata om vilken upplevelse han hade förra dagen. Charlotte är en lite vilsen själ som prövat både att skriva, måla och fotografera, men inte funnit sig rotad i något. Scenerna med Charlotte, spelad av en utmärkt och mycket vacker Scarlett Johansson, visar ofta hur hon sitter i fönster och kollar ut över trafiken eller går omkring i buddistiska tempel och filosifierar. För att visa detta låter regissören Sofia Coppola scenerna få ta den tid de behöver, vilket säkert också underlättar för de fantastiska skådespelarna Bill Murray och tidigare nämnda Scarlett Johansson att göra de fantastiska skådisprestationerna. Vad Charlotte antagligen behöver är någon som kan säga åt henne att hon inte behöver oroa sig över framtiden, jobb, barn, etc. utan att sådant "kommer av sig själv", någon som passerat de stadierna, någon som Bob Harris.

Bob och Charlotte befinner sig i skeden i sina liv, på en plats där ingen utav de känner sig riktigt som hemma. Det är inte konstigt att de finner varandra, men hade det varit på "hemmaplan", hade de nog aldrig ens lagt märke till varandra. Som med alla resor kommer också stunden för hemresan och avsked. Bob, som har både fru och barn måste åka hem till hemlandet, annars är jag övertygad att han skulle ha stannat i Tokyo. När han kommer hem säger han att han vill börja ett nytt liv, äta nyttigare, ta bättre hand om sig själv.

Bob anlände förmodligen till Tokyo med inventionen att göra sin reklamgrej, hämta upp pengarna och åka hem så fort som möjligt. Istället blir det en kort och oförglömlig resa mellan två oförglömliga männsikor i en oförglömlig film.

RasmusOrsén 32 har röstat
Galivan 58 har röstat