Recension av Rumble Fish

År: 1983
16/5 2004
Recenserad av Orvar_Säfström
C
oppola -du tänker "Gudfadernserien" och "Apocalypse now." Men har han mer att bjuda på? Har han verkligen gjort något bra sedan Apocalypse now? Svaret är ja, svaret är Rumble Fish.

Rusty James är en vanlig pojkspoling i en lite halvsömnig stad, han hänger med polarna på motorcykelklubben, där han är ledaren för ett eget gäng. I bästa Clock Work Orange-anda gör gängen upp i slagsmål på suspekta platser. När Rusty är illa ute dyker brorsan upp;
"the motorcycle boy"

Medan storebrorsan varit borta i Kalifornien under en lång period har Rusty gjort allt han kunnat för att leva upp till storebroderns rykte. Men han har inte lika smart som brorsan. Nu när "the motorcycle boy" är tillbaka ska allt bli som vanligt, bröderna ska styra gänget gemensammt.

Storebrodern är dock en helt annan person nu, han går omkring och grubblar och säger nästan alltid något, men när han dock öppnar munnen viskar han fram något djupt som Rusty inte kan förstå. Rusty följer efter honom som om en gud, han väntar på att brodern när som helst ska bli sitt gamla jag. Istället spenderar han tid i djuraffären och tittar på fiskar, "rumble fishes", fiskar som kan få för sig att "ta sitt liv" när de ser sin spegelbild i akvarieglaset.

"The motorcycle boy" är färgblind, det är kanske därför Coppla valde att spela filmen i svartvitt. Det var hursomhelst ett klokt val, det är förövrigt den första svartvita filmen som använder sig av färgklickar, det ser fantastiskt snyggt ut, när de vackra, färggranna fiskarna i akvariet simmar runt mot en svartvit bakgrund.
Jag kan ta ut varje enskild scen och säga något om fofot, men det behöver jag inte, det räcker med att konstatera att den är en av de snyggaste filmer du någonsin kommer se.

Rent stilistiskt och tekniskt är det ett bländande mästerverk, där såväl foto, musik och skådespel håller håller världsklass i en perfekt symbios. Unga skådisar som Mat Dillon och Diana Lane gör sina första filmer, men det märks absolut inte när de perfekt byter dialoger med minst lika lysande Matt Rourke och Dennis Hopper.

Om jag endast skulle bedömma foto, musik och skådespel vore detta en självklar femma.
Det är en fascinernade historia med bottnar som säkert tål att läggas på analyseringsbänken många gånger. Stilistiskt säker -visst, men intresset håller inte hela vägen. Det är synd för en annars så genialisk film.

Orvar_Säfström 13 har röstat

av Orvar_Säfström