Recension av Soluppgång

År: 1927
4/8 2004
Recenserad av Orvar_Säfström
S
tumfilm har aldrig tidigare riktigt intresserat mig. Mina fördomar har alltid varit att stumfilm är trist; överspel från skådespelare som mimar och stora irriterande avbräck pga textade repliker. Mina fördomar har dock på sistone börjat försvinna och jag har insett att bristen på ljud gjorde att det visuella berättarspråket blev oerhört viktigt, tänk att en bildruta kan säga mer än tusen ord.

Tack Murnau! Det verkar som en ganska anspråkslös sätt att börja denna recension, ty trots att det inte är en perfekt film, är den perfekt i ett annat perspektiv -dess sätt att berätta i bilder.

Historien är enkel; man och kvinna lever lyckligt, har barn och lever i en förtrollande landsidyll. Kvinna från staden frestar mannen att lämna sin fru och lantlivet och tillsammans bege sig till den stora staden. Den rökande, svartklädda och lite lössläppta manslukerskan har en magisk kraft över mannen, hon lyckas t o m få honom att gå så långt att hon övertygar honom att tillta drastiska medel för att bli av med sin fru. Mörk och spännande kan tyckas, sanningen är att det mörka tar slut här. Det är en sockersöt och ganska banal historia, men det var det tekniska som imponerade på mig.

För att t ex illustrera den hypnotiska kraft den "syndiga" kvinnan har över mannen låter Murnau använda sig av ”cross- and dissolve –redigering” (jag är inte så säker på den korrekta termen) Medan mannen sitter ned och kameran är fixerad på hans ansikte, dyker kvinnans ansikte upp i bakgrunden och försvinner sedan. Många gånger används denna teknik, mycket effektivt och stämningsfullt. Över huvudtaget känns fotot väldigt ”modernt”. Om man bortser från tekniken, hade det kunnat vara fotot i en nutida film. Faktum är att många utav dagens filmskapare har mycket att lära av Murnau, hittills har jag inte sett någon som så effektivt använder sig av just tekniken där bilden korsas av någon annan sekvens och sedan upplöses.

En stor akilleshäl för stumfilm rent generellt är ofta det stora överspelet. I en teater där folk kanske sitter långt ifrån scenen kan det vara nödvändigt med visst överspel, om man sedan filmar det blir det bara löjligt. Soluppgång innehåller överspel, men här är vi ganska befriade från det, skillnaden är stor mellan t ex överspelet i Nosferatu. Det positiva är att skådespelarna gör sitt jobb, utan att orsaka irritation.

Murnau kan verkligen berätta genom bilder. Soluppgång innehåller få dialoger, det behövs inte heller. Det är en film som säger så mycket genom sitt foto och sin musik.

theodor 2 4 har röstat
Orvar_Säfström 12 har röstat