Recension av Tokyo Godfathers

År: 2003
22/4 2004
Recenserad av Orvar_Säfström
E
fter att ha sett Spirited Away blev jag intresserad av animegenren, men medan Spirited Away är mer av "Alice i Underlandet", med bisarra figurer i färgglada kostymer och miljöer är "The Tokyo Godfathers" satt i verklighetens Tokyo, en betydligt svartare miljö, men båda filmerna delar till viss del samma knäppa karaktärer och i likhet med Spirited away är det filmer för lite äldre barn. Visst, småbarn kan uppskatta de skruvade figurerna i Spirited Away, men The Tokyo Godfathers är inte skriven för barn som främsta målgrupp.

Det är julafton i Tokyo, en barnkör sjunger "Stilla natt" på japanska, i publiken sitter två hemlösa. Den ena, Gin, snarkar åt prästens predikan, den andra, Hana, lyssnar med idla öron. Den tredje är Miyuki, en gapande, till en början lite småenerverande tonårstjej som flytt hemifrån och bott med Hana och Gin det senaste halvåret.
Det är en udda skara, Gin är en butter man som förlorat kontakten med fru och barn och ibland tar till flaskan. Hana är en manlig transvestit som alltid önskar sig ett barn, som hon kan ge den kärlek hon aldrig själv fick. Miyuki, kan först tyckas som en lite bortskämd unge, som trots att hon kommer från ett medelklass hem, själv valt livet som hemlös. Hon vill, men är för rädd för att kontakta sina föräldrar, trots att hon vet att de är oroliga över henne. Hon känner dåligt samvete för en incident som skett mellan henne och pappan.

Av en händelse hör de barnskrik när de rotar bland sopar, en bortlämnad baby, brevid en lapp och en nyckel. Julaftonskvällen blir inte riktigt vad de tänkt sig för någon utav de. De bestämmer sig för att behålla barnet över natten, för att sedan försöka leta upp föräldrarna. Resten av filmen är en slags roadtrip, då de fortsätter jakten efter babyns föräldrar.

Under resans gång fördjupas karaktärernas bakgrunder, Hannas moderskänslor för barnet blir allt starkare och också Gin och Miyuki börjar bry sig mer om barnets öde. Gemensamt för alla är att de alla saknar något, Hanna saknar en kärleksfull barndom, Gin saknar sin familj och sin dotter, som han aldrig kan glömma, Miyuki saknar sina föräldrar. Genom varandra lyckas de hjälpa varandra och genom att hjälpa babyn hitta sina föräldrar går de alla steg närmare mot det de saknar i sina liv. Det är ingen nattsvart historia, den innehåller en del humor och julkänslan finns trots allt där någonstans i bakgrunden.

Animationerna är riktigt snygga, nästan hela filmen utspelar sig i svarta miljöer och bakgrunder, men det blir aldrig tråkigt att se på.

Jag blev positivt överraskad, en annorlunda, allvarlig "julfilm", med mycket humor och ett befriande slut. Rekomenderas

Orvar_Säfström 26 har röstat

av Orvar_Säfström