Recension av Dansen går

Ã…r: 1936
14/10 2008
Recenserad av wst
E
n dansuppträdare Lucky (Fred Astaire) reser till New York för att tjäna ihop 25 000 dollar som han behöver för att få gifta sig med flickan han är förlovad med. Väl i New York stöter han på dansläraren Penny (Ginger Rogers) och känslor börjar sakta men säkert bubbla.

Fotot är inget utöver det vanliga, men jag måste ändå passa på att applådera scenerna som är kring stugan de reser till. Otroligt graciöst vinterlandet samtidigt som snön faller. Stämningsfullt som ger en längtan till snön!

Den här filmen är stundtals underhållande men har en ganska tunn handling som dock fungerar. Skådespelarna gör det de ska och är helt lysande i sina dansnummer. Musiken är väldigt bra och mycket passande till den här filmen. Man vann även en Oscar för bästa filmmusik.

Mina favoritsekvenser är den första dansen mellan Fred och Ginger, man bjuder på sådan oerhört lyrisk och glädjande känsla numret igenom. Tycker även om skuggdansen som Fred gör själv är mycket läcker. Sångmässigt är låten som Fred sjunger för Ginger, ”The way you look tonight”, väldigt bra och rörande.

Jag blev väl egentligen inte speciellt berörd av varken handlingen eller sång- och dansnumren vilket gör att den här får ett godkänt betyg av mig, en trea. Hade man haft en lite högre nivå på manuset så hade mest troligt betyget kunnat bli högre. Trots detta är det väldigt bra dansnummer som håller filmen uppe. Utan dessa hade det inte varit något speciellt.

wst 4 har röstat

av wst
Greenberg
Brev från en okänd kvinna
In the City of Sylvia
Små skandaler