Recension av Grave of the Fireflies

År: 2008
11/11 2009
Recenserad av wst
S
eita (Reo Yoshitake) är en högstadiestudent som blir tvungen att ta mycket ansvar efter att andra världskriget brutit ut i Japan. Då hans far är ute och krigar och hans mor dör av dåligt hjärta måste han ta hand om sin lillasyster Setsuko (Rina Hatakeyama). När de förlorar sitt hem i en bombning tvingas de flytta till sin moster, men livet blir inte särskilt mycket lättare där.

"Grave of the Fireflies" är den tredje långfilmsversionen som producerats utifrån författaren Akiyuki Nosakas roman med det svenska namnet "Eldflugornas grav". Regissören Isao Takahata tillsammans med Studio Ghibli gjorde den första filmatiseringen, "Eldflugornas Grav", vilket är en fantastisk animerad film som inte lämnar en enda människa oberörd och är en av de absolut främsta inom den genren som jag hittills har sett.

Den här versionen från år 2008 är den andra filmatiseringen med verkliga människor i huvudrollerna och denna gång står Taro Hyugaji för regin. Personligen tycker jag att den är ganska svagt uppbyggd och man utelämnar en hel del viktiga händelser som gjorde helheten mycket starkare i den första filmen. Den scen som jag är mest missnöjd över är slutscenen, som i den animerade filmen verkligen är hjärtskärande, som man här helt gjort om till det sämre och man blir inte det minsta berörd.

Något som jag reagerade starkt på är att handlingen, som utspelar sig i Japan under slutet av andra världskriget, mitt bland bombningar och liknande, att man nästan aldrig får ta del av några sådana händelser eller vyer över hus och annat som har blivit sönderbombat. Helhetsintrycket sjunker avsevärt då detta egentligen har en central roll i handlingen.

Huvudrollsinnehavarna och syskonkaraktärerna, som spelas av Reo Yoshitake och Rina Hatakeyama, gör inga speciellt bra prestationer någon av dem vilket är synd. Jag brukar gilla filmer från Japan, speciellt med det exotiska fotot och scenografin, men här märker man inte av det något avsevärt.

Tyvärr bosätter sig inte den här versionen från ett fantastiskt manus i bröstkorgen på en som det animerade originalet gör. Den håller inte alls samma klass eller känns lika hemsk och sorglig. Nu har jag inte sett filmatiseringen som utkom år 2005, men vad jag fått berättat för mig så är den mycket bättre än vad denna version är. Riktigt besviken då jag hade stora förväntningar och då jag vet att man skulle kunna få ut något riktigt bra från det här manuset.

wst 5 har röstat

av wst
Greenberg
Brev från en okänd kvinna
In the City of Sylvia
Små skandaler