Recension av Slumdog Millionaire

År: 2008
11/11 2009
Recenserad av wst
J
amal Malik (Dev Patel) är en artonårig föräldralös pojke från slumområderna i Munbai, Indien. När han endast är en fråga ifrån att vinna tjugo miljoner rupier i den indiska versionen av "Vem vill bli miljonär" går signalen som berättar att dagens program är slut och att han därmed måste vänta till morgondagen för att få svara på den sista frågan. När han ska lämna byggnaden blir han arresterad av polisen, misstänkt för att ha fuskat sig fram till denna höga frågomgång.Det är ingen som tror han, en pojke från slummen som inte heller har någon slags utbildning, ska kunna känna till alla svar. Polisen går igenom fråga för fråga tillsammans med Jamal, och pausar efter varje, och gång på gång berättar han fascinerande händelser om hur han kunde känna till alla svar. Det är där nycklarna finns som bevisar om han är en fuskare eller om han talar sanning.

Personligen förstår jag inte hur den här filmen kunde vinna hela åtta Oscars, och vara nominerad inom tio kategorier, under den senaste Oscarsgalan. Den är verkligen överreklamerad och inte alls spännande eller för den delen sorglig. Jag har både läst boken, som är skriven av den indiske författaren Vikas Swarup, och nu alltså även sett filmen. Måste säga att boken är tio, om inte hundra, gånger så bra som filmen är. Danny Boyle, regissören, har valt att köra mycket på sitt eget race och lagt bokens handling åt sidan. Intrigen i boken är mycket mer spännande, invecklad och givande så jag förstår inte hur Boyle kunde göra om filmen till vad den nu blev.

Man har tagit bort många viktiga händelser från boken, gjort om karaktärerna och deras bakgrund på flera ställen och gjort om situationer som var på ett sätt enligt boken till något annat och betydligt sämre i filmen. Boken går mer in på djupet hos huvudkaraktären, som där heter Ram Mohammed Thomas, berättar om hans uppväxt och allt han varit med om fram tills programmet sänds. Nu har man helt bytt namn på honom till Jamal Malik och jag tycker inte alls man lär känna honom speciellt bra och man delges alldeles för lite information om honom under filmens gång...

Den här filmen skildrar ett människoöde som man inte direkt skapar några känslor till. Hade man istället följt händelseförloppet enligt boken, som både är väldigt gripande och underhållande, så hade den med största sannolikhet även varit mycket mer sevärd. Handlingen känns inte logisk eller trovärdig för fem öre då man varken får ta del av bakgrunden till frågorna och hur han under de olika omständigheter fick svaren. Den är dessutom väldigt tunn och otroligt förutsägbar från första bildruta och man vet redan hur det mesta kommer te sig under filmens förlopp.

Fotot är det som jag tycker bäst om i filmen tillsammans med de vackra och starka färgerna. Scenografin är däremot inte helt hundra då slummen inte alls känns speciellt smutsig och tragisk som den egentligen är, och särskilt inte som den borde vara för ungefär tio år sedan då huvudkaraktären var ung och som man även får se många återblickar ifrån. Musiken som A.R. Rahman har skapat är också riktigt bra.

Filmen börjar faktiskt bra och fortsätter helt klart godkänd under den första halvan, sedan går den ned sig rejält och kastar bort allt som den byggt upp. Det blir alldeles för mycket "Hollywood" över det hela och man följer deras mallar till punkt och pricka. Kärlekshistorien ger jag inte heller mycket för då den är extremt platt och tråkig.

Något som jag stör mig väldigt mycket på är att man under större delen av tiden pratar engelska till denna indiska film som dessutom är skriven av en indisk författare. Hade man istället använt sig av modersmålet, som man dock gör i vissa delar, så hade den fått ett mycket mer trovärdigt intryck än vad den får nu. Jag är nästan säker på att det inte är många som kan säga ett enda ord på engelska heller, så varför man använder sig av det under filmen förstår jag inte.

Började fundera en bit in i filmen om hur mycket "Vem vill bli miljonär"-koncernen eller bolaget har betalat för att få synas så pass mycket som de gör. Det känns faktiskt som ett enda långt avsnitt i långsamt tempo tillsammans med lite extra curry som inte smakade nå vidare bra heller.

wst 17 har röstat

Nasty Old People
Upp
Tillbaka till Yorkshire
Polytechnique
Jag har älskat dig så länge
De ofrivilliga
Pojken i randig pyjamas