Betyg idag: 1 289 Besökare idag: 4 663

År: 2017
16/7 2018
Recenserad av Rixn
T
he Last Jedi är en bra action-film, men som en del av ett universum som byggts upp under 40 år, är den ett skämt. I tider av uppbyggnation av filmuniversum, där Marvels MCU kommit längst, är det förbluffande att se hur Disney och Lucasfilm missat vikten av att se till att allting hänger ihop.

I MCU har man sett till att det finns en överordnad berättelse, i jakten på "infinity stones", och man har lagt stor vikt vid att bygga upp redan gamla karaktärer med ny och djupare dynamik – jag tänker på Starks utveckling från kall och effektiv affärsman till en man med mer eftertanke och faderskänslor (mot Parker).

I The Last Jedi har regissören Rian Johnson getts fria händer utan krav på att ta hänsyn till tidigare filmer, inte ens The Force Awaken. Det finns så mycket som Abrams förberedde, men som Johnson bara ignorerade. Alla de frågor som The Force Awakens gav förväntades att infrias i och med The Last Jedi, men det var förgäves.

• Hur kunde The First Order vara så starka, och hur växte de fram från början?
• Vem är Snoke, var kom han ifrån och hur kunde han bli så stark?
• Hur kunde Solos och Leias son Kylo hamna så snett?
• Hur gick förvandligen av Luke till, och vilka var hans drivkrafter?

Det känns som om man medvetet undvikit att berätta om de här sakerna, bakgrundsinformation som gör att man börja känna för karaktärerna. Det kanske kommer när de väl tagit kål på de gamla karaktärerna så de kan ignorera deras drivkrafter som skapade grunden i Star Wars storhet. Det känns som de nu bara bereder väg för de nya karaktärerna, men glömmer att ersätta de svunna drivkrafterna med nya, eller åtminstona misslyckas med att förmedla det.

Se bara på hur de behandlat Finn i den här filmen. Hans karaktärsutveckling har avstannat och blivit mer ett föremål för kärleksuppvaktning, något som han oförklarligt besvarar. Poe byggdes upp i The Force Awakens som en ny Solo-karaktär, men i nu har han reducerats till en gnällspik som inte har vett att blint lyda order.

Daisys utveckling till att bli en Jedi-riddare har utelämnats i stort sett. Man får se lite ljussabelträning, men att vara en Jedi-riddare är mer än bara ljussabelfäktning, viilket de inte ens hintar. Man förutsetts förstå att hon är bäst, vilket hon är – hon ges aldrig något verkligt motstånd som skulle göra att hon kunde växa för att överkomma problemen. Hon är redan färdig, fast tiden som förlupit omöjligt kan ha fyllts med tillräcklig erfarenhet.

Man visar lite utveckling av hennes relation med Kylo, men man lyckas inte på något sätt förmedla vad det egentligen som drar dem tillsammans. Kylos karaktär byggdes upp i The Force Awaken till att kunna bli en mångfaccetterad och djup karaktär – en som man kunnat älska att hata och hata att älska i många trilogier, men här reduceras han bara till en gnällspik som inte lärt sig kontrollera sin vrede.

Jag hade gärna sett att antologi-filmerna hade utökats med historier för just de karaktärer och karaktärsskiften som saknas i den nya trilogin, och att de skulle släppas innan den nya trilogin hade premiär.

Det skulle då vara helt i linje med MCUs lyckosamma drag att introducera nya superhjältar i egen film innan de är med i The Avengers-filmerna. DC Comics jobbar efter samma recept, att presentera karaktärer i Justice League i separata filmer före.

Nu sitter vi där med en säck som ska knytas ihop, en säck som inte ens är en säck längre och än mindre kan knytas ihop. Avsaknaden av en helhetshistoria genom de tre delarna i trilogin kan inte repareras i den tredje delen. Tåget har gått, och Johnson har nu lagt grunden för en avslutning som man inte har några förväntningat på överhuvudtaget, mest nyfikenhet dock.

Rixn 3 har röstat
August Dellert 7 har röstat