Recension av Cape Fear

År: 1991
6/11 2011
Recenserad av Redwood
P
latsen är en liten stad i den amerikanska södern. Tiden är tidigt nittiotal. En ex-fånga, nyss frigiven efter att ha suttit 14 år inspärrad för våldtäkt, ger sig på försvarsadvokaten som svek honom i försvarsbåset då det begav sig. För det var nämligen så att advokaten undanhöll viktiga fakta, som kunde ha förmildrat den dömdes straff. Ex-fången inleder ett personligt terrorkorståg mot advokatens familj. Han är väl insatt i medborgarrätt och vet hur han ska göra för att utöva psykiskt hot mot sin fiende, men ändå h¨lla sig inom lagens råmärken. Så inleds en odyssé i psykologisk krigsföring, i terrorbalans.

Martin Scorsese regisserar, hans parhäst Robert De Niro spelar fången Max Cady och Nick Nolte spelar hans måltavla Sam Bowden. Filmen är en lös remake på "Farlig främling" från 1962, en ordagrann filmtolkning av John D. MacDonalds roman "The Executioners".

Men filmens stämpel är "Skräck" och då måste man förstås fråga sig; är det en bra film i denna genre? Ja, det tycker jag. Scorsese arbetar mestadels med "suspense" även om en del "chock" och "gore" ryms med. Men så var originalfilmens regissör, J Lee Thompson, lärling hos mästaren Hitchcock. Musiken spelar en stor roll, som alltid hos Scorsese. Elmer Bernstein har anpassat Bernard Herrmanns originalmusik till den nya filmen och det funkar rätt så bra.

Det finns också en religiös dimension, vilket känns väldigt typiskt Scorsese, som är troende katolik. Filmen har också en underliggande sexuell ton, som varit omöjlig 1962 på grund av Hays-koden. Här handlar det om förhållandet mellan Cady och Bowdens dotter Danielle. Hon får symbolisera tonårens dröm om sexuell frigjordhet, i kontrast till hennes föräldrar, som enligt henne är alldeles för "uptight".

Den här filmen har fått mycket skit kastad på sig, främst i jämförelse med originalet. Remakes blir aldrig "rättvist" bedömda utav de som har orginalet i färskt minne. Jag har inte sett originalet så jag kan våga mig på en rättvis bedömning. Det som allra mest tynger ner denna är Robert De Niros performance (i ordets rätta bemärkelse) som Max Cady: han spelar över, och det rejält. för De Niro, en verklig "working actor", måste utmaningen att spela en sexuell oxh djurisk psykopat till skurk varit lockande, och han tog verkligen arbetet på stort allvar. Too much! en annan sak som drar ner intrycket är finalen, som tyvärr slarvas bort i Hollywoods "skjut på mig tills jag dör och sedan lite till"-maner.

Redwood 1 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga