Recension av Chinatown

År: 1974
17/12 2010
Recenserad av Redwood
R
obert Towne hade verkligen något att stå på när han skrev manuset till den (numera) kultförklarade Chinatown. Towne var sedan länge en fan av gamla "noir"-filmer - I Chinatown finns ett tydligt arv från Raymond Chandler och grabbarna. Towne baserade också historien på en verklig händelse rörande vattendumpningar i det torraste LA-området på trettiotalet.

Den ensamme och amoraliske privatdeckaren med rötterna i 40-talet visade sig passa väldigt bra in bland 70-talets desillusioner. Kanske upplevde amerikanerna en andra depression, denna gång på grund av förlusten i Vietnam och det allmänna politikerföraktet.

Roman Polanski tar sin känsla för dystra stämningar till perfektion när han låter den vingklippte privatsnoken Jake J. Gittes (i Jack Nicholsons tolkning - en roll som klippt och skuren för honom) reda upp en härva av mord, bedrägeri, utpressning och vattenförskingring. Det börjar som ett enkelt fall av otrohet - men som vi vet av noirfilmer, så är inget som det först verkar. Gittes äventyr blir en resa genom den amerikanska företagsetiken inklusive korruption och skumraskaffärer. Gittes råkar själv illa ut några gånger i filmen.

Jack Nicholson, i övrigt också en personlig favorit, har aldrig varit bättre än här. Faye Dunaway sekunderar honom i de flesta scener, och John Huston - legendarisk filmregissör, jobbade ibland framför kameran - gör en synnerligen värdig motståndare. Bosatt på sin hacienda styr denne magnat sitt imperium likt en spindel i mitten av nätet.

Chinatown är vad man kunde kalla en väldigt kompromisslös film. Gittes jobbar alltid ensam, han kan inte lita på någon. Hans väg är kantad av törnen. Fiilmens final, som utspelar sig i just Chinatown, är kompakt mörker. Filmen kräver också att tittaren verkligen är engagerad i handlingen för att denne skall hänga med i alla tvära kast. Men det är inte så sorgefyllt som det låter: det finns humor i filmen, främst från Gittes som vet att vara "stor i orden men liten på jorden" är bättre än att vara ingenting alls, och som kan leverera spydiga kommentarer när han anser det nödvändigt.

Filmen inspirerade en våg av neo-noir på 70, 80- och 90-talet och fick även en senkommen uppföljare, denna gång med Nicholson själv som regissör. Men det är en annan historia...

Redwood 3 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga