Recension av Flykten från Sobibor

År: 1987
17/10 2012
Recenserad av Redwood
F
inns det någon bättre medicin mot en tråkig dag än en "gammal och hederlig" krigsfilm i TV-soffan? Nej, jag tänkte väl det.

Var ska man då börja? Det finns några att välja på. Vänner av pulp skulle nog välja Quentin Tarantinos Inglorius Basterds. Personligen kan jag rekommendera Flykten från Sobibor om man är emottaglig för krigsfilmer av det mer realistiska slaget. Realism är nyckelordet i denna miniserie, som baserar sig på verkliga händelser som lede till att koncentrationslägret Sobibor i Polen stängdes för gott år 1943.

Teamet bakom produktionen är Jack Gold och Reginald Rose. Om den förstnämnda finns inte mycket att säga, men Rose är känd bl.a. för att ha skrivit manus till klassikern 12 Angry Men. En annan av hans kändare krigsfilmer är De vilda gässen.

Filmen börjar som många andra krigsfilmer - med en karta och en lagom torr voice-over som berättar vad som hänt innan historien tar sin början. Filmen är en miniserie i två delar och formatets konventioner används skickligt. I akt ett lär vi känna huvudpersonerna Leon (Alan Arkin) och Luka (Joanne Pacula) och deras planer för att göra en "great escape". Planen kommer inte till skott förrän i akt två, där fokus flyttas över till den nyanlände rysk-judiske internen Sasha (Rutger Hauer). Leon har know-how om lägervakterna, området och rutinerna, medan Sasha har mod och stridserfarenhet, som det förväntas av en soldat.. Tillsammans bör de samarbeta för att leda rymningsoperationen.

Realismen ligger tung över historien (tack för det Rose!) vilket märks främst i att filmen saknar klart utpräglade "hjältar", istället fungerar huvudpersonerna som ledsagare för det kollektivets gemensamma ansträngning. Till den realistiska tonen hör också att man tar upp frågan om den moraliska gränsen vad gäller liv och död. Den avslutande "epilogen" är pricken över i vad gäller realism. Det är förvisso på gränsen till att banka historiska fakta in i skallen på tittarna, men det går över ribban.

Det som jag främst föll för i berättelsen var hur väl den skildrar lägerinternerna som ett tufft och kunnigt kollektiv, många är skickliga hantverkare och smeder och vet att använda sina kunskapsresurser i kampen mot fienden. I verkligheten var det ju så att många av koncentrationslägrens fångar var högt prisade entreprenörer i sitt vanliga liv. Det förekommer en hel del blodspillan i filmen (vilket får mig att tänka på den som en föregångare till tidigare nämnda Inglorious Basterds) och jag rekommenderar inte filmen till de som ej tål starka scener.

Redwood 0 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga