Recension av Jag bekänner

År: 1953
17/12 2010
Recenserad av Redwood
A
lfred Hitchcock, mästarregissören och en av mina personliga favoriter, underhöll den stora massan med många trivsamma filmer med minnesvärda scener, svala damer, käcka herremän, spännande intriger och så vidare. Ibland vågade han gå mer på djupet med ångestfyllda dramer, komplexa karaktärer och spörsmål. I Jag bekänner (1953) sätts den katolska tystnadseden samt en mans samvete under lupp.

Platsen är Quebec i franska Kanada. Den lokala församlingens kyrkvaktmästare mördar en högt uppsatt borgare, och rusar därefter, tyngd av skuld, i armarna på prästen Fader Logan för att erkänna synden och bli kvitt sitt samvetskval. Men Fader Logan blir polisens huvudmisstänkte, efter att flera av ledtrådarna pekar mot honom som gärningsman. Fader Logan kan på grund av tystnadseden inte avslöja den riktiga mördaren och därigenom rentvå sig själv; han blir offer för en envis kriminalkommissaries notoriska förhörstaktik.

Hitchcock ger alltså här utlopp för sin katolska bakgrund. Filmens problematik är intressant: Ska Logan rädda sitt skinn eller hålla sig till sina ideal? Identiteten eller religionen? Är det värt att rädda sig själv för att sända en av sina församlingsmedlemmar - mördaren - till galgen? Det ska va' F*n själv till att va' kyrkoherde!

Hitchcock målar upp en atmosfär av en kall och hård värld; det finns även i de lättsammare scenerna. Vi anar Kafka runt hörnet. Handlingen byggs upp mot ett spännande klimax värdigt de stora grekiska tragedierna. Det skuggiga noir-fotot sekunderas av Tiomkins musik.

Fader Logan görs av Montgomery Clift, en kille som jag inte sett någon annan film med. Han var en skådespelare som gick i bräschen för Stanislavskijmetoden (tillsammans med Marlon Brando, James Dean med flera). Han gör ett bra jobb med att gestalta den tungsinta prästen. Dock så måste jag påpeka att hans ansikte är riktigt stelt ibland, ett faktum som sänker mitt totala omdöme. Filmens bästa prestation görs av den gamle favoriten Karl Malden, som själv spelade präst i Storstadshamn (1953). Han spelar kommissarie Larrue, övertygad om att Logan är mördaren.

Det moraliska dilemmat är lika tydligt som i Hjalmar Söderbergs roman Doktor Glas och tematiken är aktuell än i dag. Men mord och misstankar finns det ändå gott om, som det ska vara hos Hitchcock. Hitchcock visade att man inte behöver ge avkall på ingrediensen "suspense" när man gör ett tyngre drama.

Personligen så gillar jag hans lättsammare filmer i precis lika hög grad. Hitchcock är alltid Hitchcock, och han är kungen!

Redwood 1 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga