Recension av Jakten på den försvunna skatten

Regissör: Steven Spielberg
År: 1981
7/4 2010
Recenserad av Redwood
K
araktären Indiana Jones prenterades för världen (och specifikt för unga pojkar) år 1981. Bakom filmen låg fyra skarpa hjärnor: George Lucas, Steven Spielberg, Philip Kaufman och Lawrence Kasdan.

Lucas och Spielberg var vid den här tiden heta namn i Hollywood tack vare sina respektive succéer med Stjärnornas Krig och Hajen. Filmer med enkla men funktionella intriger. Jakten på den försvunna skatten (Raiders of the Lost Ark) är också en film på enkla premisser, vilket ger mycket utrymme till äventyr och humor, så kallat "high concept".

Jag kan inte göra den här filmen rättvisa utan att först presentera karaktären. För detta är en väldigt karaktärsdriven film, tro det eller ej. Henry "Indiana" Jones Jr är arkeolog. Charmen med honom är att han tummar på arkeologins heliga principer, bland annat drar han sig inte för att plundra gravar på värdefulla reliker. Oftast skänker han dock föremålen till muséer; han är alltså inte ute efter att göra profit. När han inte far runt i världen undervisar han universitetsstudenter i arkeologi på hemmaplan. Pragmatikern förvandlas tidvis till en teoretiker. (Förmodligen trivs Jones bättre ute på fältet, så lärarjobbet har han tagit för den ekonomiska trygghetens skull.) Han har också sina svaga sidor: han är lättretlig och gör misstag.

Det starkaste karaktärsdraget hos honom är hans förmåga till lateral problemlösning – i trängda situatuoner improviserar han och kommer på lösningar efter stundens ingivelse. "I make things up as I go." Hans påhittighet för handlingen framåt och gör actionscenerna spännande. Undrar vad han ska hitta på härnäst? Ofta lyckas han, och då drar vi en lättnades suck. Ibland misslyckas han, effekten är komisk och då skrattar vi.

Inspirationen fick Lucas och Spielberg från gamla äventyrs- och spänningsfilmer, serietidningar, radioföljetonger och annat som faller in under beteckningen "pulp". Namnet Indiana tog Lucas från sin hund. Lucas och och Philip Kaufman (Det rätta virket) skrev ner en story om sökandet efter den bibliska Förbundsarken, och Lawrence Kasdan utformade historien till ett manus.

Året är 1936 och Führerns trupper opererar i Nordafrika på jakt efter Förbundsarken, som omnämns i Gamla Testamentet. Enligt en uråldrig hörsägen ska arken fungera som ett förödande vapen för den armé som bär den med sig. Här träder Indiana Jones in för at stoppa tyskarnas planer. Hans personliga insatser höjs när det visar sig att en gammal ärkerival, Belloq, är med på fiendesidan och att hans gamla flamma Marion Ravenwood är insyltad i och med att hon innehar en av ledtrådarna till Förbundsarkens gömställe.

Indiana Jones må vara expert på reliker och gravar men kvinnor har han svårt att konfronteras med. Han har kvar känslorna för Marion men att dra med henne på äventyr hade han inte räknat med. Hon är en kvinna med skinn på näsan och hyser en slags hatkärlek till Indy (till följd av att han lämnade henne tio år innan). Det är upplagt för könskrig av det klassiska slaget.

Persongalleriet berikas därtill med Sallah, en egyptisk grävare med stor kroppshydda och ännu större hjärta. Han utgör filmens komiska side-kick, något som blev tradition i serien. Han har också en seriös sida. Denne Österns Vise Man besitter en vördnad för legendernas mystik som amerikanen Jones (och tyskarna) saknar.

Hur är det med skådespeleriet då? Spielberg har aldrig gjort sig känd för att vara någon "actor's director", hans registil handlar mera om att föra handlingen framåt. Det oaktat tycker jag att skådespeleriet är alldeles tillräckligt bra här. Harrison Ford hör inte till de "stora" skådespelarna, han har ett begränsat antal ansiktsuttryck, men här är det just dessa uttryck han behöver. Och det är väl det som räknas? Ford fyller ut varje kubikcentimeter av sin karaktär, det märks att han trivs i rollen likt en katt på ett soltak, och han gjorde (enligt vad jag har hört) de flesta stunts på egen hand. Karen Allen är härligt bitsk som försmådd före detta flickvän, John Rhys-Davies visar upp både komiska och allvarliga sidor, och Paul Freeman ger kött på benen åt en skurk som i grunden är en spegelbild av Jones, men som bara råkar befinna sig på fel sida. För övrigt är nazister tacksamma att ha som filmbovar eftersom ingen vettig människa skulle sympatisera med dem. Eller?

Spielberg visar också sin talang för humoristiska scener. Det finns flera visuella gags och finurligheter i filmen. Bland annat en liten apa som gör nazisthälsningen. Och som sagt finns det mycket att hämta i dialogen mellan Indy och Marion. Korta, intensiva (och gärna ordlösa) gags var alltså Spielbergs styrka. Någon helaftonskomedi lyckades han aldrig slutföra, förutom 1941 som anses vara ett misslyckande. (Har i skrivande stund inte sett den.)

Det vore ju orättvist att inte nämna John Williams musik, och inte minst det karaktäristiska temat som sätter filmens ton och blivit ett attribut till karaktären precis som Fedorahatten, piskan och axelväskan.

High concept-filmerna (det vill säga "lämna hjärnan hemma och bara njut"-filmer) har ofta blivit styvmoderligt behandlade. Jakten på den försvunna skatten brukar dock röna stor uppskattning, vilket den också förtjänar. Indiana Jones är en karaktär som är större än filmen. Han kom att utgöra huvudkaraktären i ännu tre filmer, en TV-serie, flera böcker och en egen serietidning.

Redwood 4 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga