Recension av Mamma Mia!

År: 2008
7/9 2008
Recenserad av Redwood
M
itt första impulsbiobesök i år (jag besöker sällan bio på impuls) var Mamma Mia. Jag lämnade biografen med en positiv eftersmak.

Mamma Mia är sommarens "nästansvenska" storfilm. Ja, för den som inte vet det så baserar sig filmen på scenmusikalen som gått för fulla hus världen över i snart tio år. Musikalen är i sin tur baserad på/inspirerad av ABBAs låtrepertoar.

Handlingen tilldrar sig på en grekisk ö. Den 20-åriga Sophie ska gifta sig och vill följa den gamla seden att fadern ska föra henne till altaret. Sophie har dock växt upp utan sin far, och det enda hennes mor, en hårt arbetande hotellägarinna, berättat är att fadern var en sommarromans som stack innan hon upptäckte att hon var gravid med Sophie. Sophie tjuvläser sin mors dagbok från den tiden och kommer på tre möjliga personer, av vilka en är hennes pappa: en svensk författare, en amerikansk arkitekt och en brittisk affärsman. Hon inviterar dem till ön – i mammans namn – och deras ankomst utlöser förvecklingar och komplikationer.

Jag är inte uppväxt på 70-talet, så jag har ingen personlig erfarenhet av ABBA från tiden "då det begav sig". Däremot så vet jag att deras musik sjungs och spelas än i dag, ett bevis på deras kulturella slagkraft.

Jag är väldigt imponerad över hur manusförfattarna lyckats inkorporera låtarna i manushelheten. Kom ihåg att sångerna skrevs som fristående hits utan inbördes anknytning.

När låtar som "Super Trooper", "Mamma Mia", "Our Last Summer" och "Dancing Queen" strömmar från högtalarna, ja, då är jag helt såld. Den musikaliska biten är mycket bra, både sång- och koreografimässigt.

Filmen tilldrar sig på en ö i den grekiska arkipelagon, komplett med vita sanstränder, blågrönt vatten och palmer. Det märks att regissören Phyllidia Lloyd förälskat sig i landskapet.

Om man är frälst vid ABBA så är detta årets film; visserligen räcker det med att man köper soundtracket (eller en ABBA-LP från loppis) men en film är alltid en film. Garanterat sevärd!

Rollywood 3 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga