Recension av Sweet Home Alabama

År: 2002
4/12 2012
Recenserad av Redwood
S
weet home Alabama är en sockersöt och lättsam film, men ack så underhållande. Det är en sådan film man kan se hur många gånger som helst, vilkan dag som helst. Smilfinken Reese Witherspoon går runt och vojar sig hysteriskt under hela filmen - men hon gör det jävligt bra. Josh Lucas och Patrick Dempsey spelar männen i hennes liv.

Handlingen är rörande och enkel: Sydstatstjejen Mel Smooter har klippt av banden till sin bonniga hemstad och gjort karriär som designer i New York. Med en fot i societetslivet dröjer det inte länge förrän hon får ett frieri, komplett med 24-karats diamantring, av Andrew Hennings (Dempsey) som är son till stadens borgmästare (Candice Bergen, helt obetalbar). Snart klämtar väl bröllopsklockorna? Nix, för Mel har lik i garderoben: innan hon flyttade hemifrån gifte hon sig med sin barndoms kärlek Jake (Lucas). Detta var något hon tröttnade på men fick inte igenom en en laglig skilsmässa, inte ens i och med att hon stack till New York. Detta faktum har hon hållit hemligt för sina nya vänner i storstaden, för vem i storstaden skulle nu acceptera henne som vän om de fick reda på att hon var gift med en lantlolle? Nu beger hon sig tillbaka till sitt "sweet home", Alabama, för att pressa Jake att skriva på skilsmässopappren.

Nå, detta är en romantisk komedi och då kan ni räkna ut att allt inte går som det är tänkt att göra. Mel möter sin halvknäppa familj och sin ex-(in spe-)man, som hon gav upp för ett liv i lyx och flärd. Hon ställs inför sina nya och gamla värderingar.

Sweet Home Alabama (jodå, Lynyrd Skynyrds klassiska låt spelas i filmen) är tidvis platt och dassig men budskapet (glöm inte bort vem du är i grund och botten!) känns aktuellt. I sin porträttering av landsbygdens trygghet och småskalighet mot storstadens hets och streberism påminner filmen faktiskt om svenska klassiker som Masjävlar eller Så som i himmelen. Som sig bör i romantiska komedier förekommer flera roliga bikaraktärer och -handlingar, och dramaturgin är skickligt uppbyggd med planteringar och tillhörande "pay-offs".

Denna film lyckas putsa bort stämpeln om att folk i södern bara är hillbillies och rasister. Istället är det "yankees" som porträtteras som snobbiga och högfärdiga. Det är intressant när Hollywood ibland vänder på steken och låter oss se saker ur andra perspektiv än de gängse.

Redwood 0 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga