Recension av Blow

År: 2001
23/7 2009
Recenserad av AddeColciago
B
low är en i raden av filmer som behandlar diverse karismatiska knarklangares uppgång och fall. Många gånger har det gjorts förut och på lika många sätt. I förgrunden brukar dock alltid Scarface (1983) stå. Även om jag inte tycker den som film är speciellt anmärkningsvärd kan man inte annat än att medge att den lyckas med att visa knarkets baksidor. Tony Montana är ingen kille att eftersträva, eftersom han mer eller mindre är en paranoid skitstövel. Jag ska inte servera moralkakor, men att knark knappast är bra för kroppen är svårt att motbevisa. Regissören Ted Demme verkar dock ha missat detta, då han i Blow berättar om den verkliga langaren George Jung som en sympatisk småbarnspappa, med stora problem att inse att det här med knark alltid går åt helvete till slut.

Måhända att vi ser alltid ur Jungs perspektiv, men det räcker inte som förklaring. En så blåögd och simpel bild av verkligheten kan inte ens han själv ha haft. Trots att han åker fast gång på gång är han så självsäker och totalt övertygad om att varje gång är sista gången.

Även om karaktären i sig är urlöjlig gör Johnny Depp den relativt intressant. Det största problemet med honom är att han utrustats med en frisyr som mest ser ut som en påkostad Christer Lindarw-kopia. Det kan jag dock leva med, även om det är en störande faktor.

Penelope Cruz spelar fru Jung och allt är som vanligt med den kvinnan; tårar och hysteriskt gapande på spanska. Dock passar det karaktären ganska bra här, som vanligt i hennes fall, så det är inget som är direkt dåligt. En annan skådespelare värd att nämna är Ray Liotta, som spelar pappa Jung. Det är roligt att se hur hans karaktär gång på gång försöker undvika att moralpredika, med tanke på att Liottas bästa och mest kända roll är som smågangstern Henry Hill i Goodfellas (1990).

Även om berättelsen i sig är både idiotisk och faktiskt ganska ointressant maskeras det väl genom att vara tekniskt mycket välgjord. Med effektiv klippning och ett påkostad och väl valt soundtrack skapas faktiskt ett visst underhållningsvärde.

Blow försöker på ytan visa baksidan av knarklangning, men under ytan lyser glorifieringen av allehanda kemiska preparat och dess livstil igenom alldeles för lätt. Den tekniska förpackningen, soundtracket och en stabil Depp räcker till godkänt betyg.

AddeColciago 4 har röstat
Karatehunden 22 har röstat