Recension av Född den fjärde juli

Regissör: Oliver Stone
År: 1989
20/5 2010
Recenserad av AddeColciago
C
ruise spelar Ron Kovic, en Vietnamveteran som under kriget blev förlamad från bröstet och nedåt. Vi får följa hans energiska och optimistiska ungdom som leder till att han frivilligt anmäler sig till kriget, som alltså berövar honom på sin rörlighet och belönar med en rullstol. Det USA han återvänder till är inte samma som det han lämnade, utan en ny generation har växt fram och klimatet har förändrats helt. Han är fortfarande övertygad om att kriget är rättfärdigat, men sakta börjar han få nog av att det land han nästan offrat livet för gång på gång sviker honom.

Att det är en antikrigsfilm råder inga tvivel om, men det Stone gör bra är att han låter båda sidorna tala. Överlag tror jag man måste vara amerikan för att verkligen förstå de båda sidornas argument, vilket gör att hela den politiska delen blir ganska ointressant. Det är inte svårt att räkna ut vart han vill komma, den gode Stone.

Som tur är fokuserar han inte bara på politik, utan även på karaktären Kovic. Sjukhusscenerna är bland det mest gripande jag någonsin sett. Sån vilja Kovic visar upp, samtidigt som han tvingas stirra på sin spya och sitta i sin egen avföring i flera timmar. Hoppet vägrar överge honom på ett imponerande, nästan overkligt sätt. När det väl brister för honom bjuds det på ännu en fantastisk scen. Jag tänker självklart på ”penisscenen”, som inte är värdig att beskrivas med ord. Se den bara.

Kovic finns i verkligheten och stora delar av filmen är en relativt korrekt återberättelse av verkligheten, om man får tro honom själv. Han har förövrigt varit med och skrivit manuset tillsammans med Stone, vilket borde bärga för en realistisk skildring.

När det gäller Cruise tycker jag han är fantastiskt bra. Han börjar filmen som en atletisk och entusiastisk sportkille och slutar som en bitter och rullstolsburen krigsveteran. Det är en rätt stor förvandling och han gör det mästerligt.

Det är en mycket stark film som inte alls är lika patriotisk och flaggviftande som man först kan tro. I själva verket är det en stor känga i sidan på det USA som utan att tveka skickade ut en hel generation av amerikanska män i något som de aldrig skulle kunna släppa eller gå vidare ifrån. Berättelsen om Kovic innehåller allt och är inte långt ifrån att nå full pott.

AddeColciago 1 har röstat
cineasten89 6 har röstat