Betyg idag: 1 205 Besökare idag: 5 535

År: 1994
18/2 2010
Recenserad av AddeColciago
E
fter att ha spelat tvilling till Danny DeVito i Twins och förskollärare i Kindergarten Cop tyckte regissören Ivan Reitman att det var dags att ta samarbetet med Arnold Schwarzenegger till en ny nivå genom att göra honom på tjocken. Vem som kom på idéen och huruvida Arnie var svårövertalad vet jag inget om, men jag hade gärna lyssnat på telefonsamtalet när Reitman försiktigt lägger fram sin idé.

Arnie och Danny DeVito spelar forskare som tillsammans uppfunnit ett fertilitetsläkemedel som ökar chansen att bli gravid. När deras företag stoppar försök på människor bestämmer de sig för att låta Arnie ta läkemedlet, tillsammans med kvinnliga hormoner, för att visa att det fungerar.

Resten av filmen går i princip ut på att visa graviditetens fysiska och känslomässiga påverkan på den storväxte österrikaren.

En av höjdpunkterna i den här vansinniga berättelsen är definitivt Arnie i kvinnokläder som tillsammans med ett gäng andra gravid kvinnor övar på att krysta. Emma Thompson spelar en klumpig forskare som allt eftersom får en viktig roll i upplösningen. Hennes klantighet bjuder på många rätt enkla skratt.

Junior är trots den sjuka handlingen en enkel komedi. Den är inte rädd för att spela på de lättaste korten och en del skratt är lite väl mycket ”sparka in öppna dörrar”, men jag kan inte låta bli att tycka det är rätt roligt. Förutom Arnolds fantastiska skådespel (det får man faktiskt ge honom) är det mesta rätt pajigt och jag förstår om gemene man bara vill blunda. Själv tittar jag gärna, för det här är roligt!

AddeColciago 0 har röstat
Rollywood 1 har röstat