Recension av Dope

År: 2015
25/11 2015
Recenserad av August Dellert
D
ope är ett av bidragen till Stockholms Filmfestival 2015. Filmen handlar om Malcolm, en 90-tals nörd som med sina två vänner råkar bli inblandad i en droghandel som gått snett. Resultatet blir en underhållande film som med humor och spänning tar oss på ett hektiskt äventyr genom Los Angeles förorter, nattklubbar, lyxvillor och högskolor.

På ytan kan Dope, med sin till största del mörkhyade ensemble, verka vara en film för en smal publik. Men den bryter normer och ger oss mångfacetterade människor som trotsar våra förväntningar. Det är både uppfriskande och upplyftande att se en film om amerikanska förortsungdomar som inte faller tillbaka på förlegade stereotyper.

Huvudrollen Malcolm spelas ypperligt av Shameik Moore, som jag garanterar att vi kommer få se igen på stora duken. Vi får även se biroller av bl.a A$AP Rocky och Zoe Kravitz och höra en berättarröst av Forest Whitaker. Filmen känns på det hela lite som en blandning mellan 'Supersugen', 'Do the Right Thing' och 'Friday'.

Två av filmens starkaste sidor är soundtracket, som innehåller många både gamla och moderna hiphop-klassiker, samt det estetiska uttrycket som kraftigt inspirerats av hiphop-rörelsen på 90-talet.

Dope är en film som återskapar charmen och den kulturella fingertoppskänslan från tidiga Spike Lee-produktioner, samtidigt som den bryter många konventioner och även inkorporerar ytterst moderna element som Bitcoins och social media. Trots att den stundtals spårar ur så behåller den ändå en genuin känsla genom sitt trovärdiga manus, snygga foto och stabila skådespel. Regissören Rick Famuyiwa är numera ett namn jag kommer hålla koll på.

August Dellert 1 har röstat

av August Dellert