Betyg idag: 1 334 Besökare idag: 5 676

År: 2017
31/3 2017
Recenserad av August Dellert
'
Ghost in the Shell' är en filmatisering av en kultförklarad animerad sci-fi rulle från 1995 som i sin tur är baserad på en mangatidning från 1989. Originalfilmen var banbrytande för sin tid och har influerat många filmskapare, inte minst bröderna Wachowski som använde den som sin huvudsakliga inspirationskälla till 'The Matrix'. På grund av alla dessa imitatörer så känns denna filmatisering tyvärr ofta själv som en kopia, trots att den är baserad på originalet.

För dem som inte sett det animerade originalet så handlar 'Ghost in the Shell' om en framtid där gränsen mellan teknik och mänsklighet är på väg att suddas ut. Det är en smutsig men färgglad cyberpunkvärld som fortfarande känns fascinerande och aktuell efter alla dessa år. Vi får följa en robot med en mänsklig hjärna som kallas Major, spelad av Scarlett Johansson. Med hjälp av hennes övermänskliga egenskaper så hjälper hon organisationen Hanka Robotics att bekämpa terroristgrupper och andra potentiella hot mot den etablerade ordningen.

Det är alltid svårt att göra nya versioner av klassiska filmer eftersom gränsen mellan att göra något som är allt för likt eller allt för annorlunda kan vara hårtunn. Många entusiaster kommer onekligen klaga på de eventuella förändringarna medan andra kommer tycka att en direkt översättning vore meningslös. Jag tycker dock att denna nya filmatisering av 'Ghost in the Shell' hittar en bra balans då det inte är någon direkt översättning av filmen från 1995 utan mer av en modern tolkning som ändrar och lägger till med måtta. Jag tycker ändringarna oftast är till det bättre så att filmen på det stora hela blir tydligare och mer lättbegriplig. Jag passade på att se den animerade versionen kvällen innan jag såg denna och kan konstatera att denna nytolkning verkligen fångar estetiken och känslan från originalet. Vissa scener är till och med återskapade bild för bild.

Det har varit lite av en snackis att just Scarlett Johansson fick axla rollen som den ikoniska Major, och jag tyckte själv till en början att det vore bättre med en mindre välkänd skådespelare. Men Scarlett gör sig lyckligtvis väldigt bra i rollen och ger sin karaktär både den styrka och skörhet som figuren behöver. Övriga roller verkar ha rollsats efter sitt utseende då de är väldigt lika originalen och det funkar bra.

Manuset är en av filmens svagaste sidor då det växlar mellan att vara onödigt komplicerat och nästan förolämpande övertydligt. Filmens handling har ett övergripande filosofiskt tema som ställer frågor kring vad mänsklighet betyder och dessa idéer känns kanske inte lika nyskapande idag som för 22 år sedan men de är fortfarande tankeväckande. Vissa scener känns dock melodramatiska och krystade men det bör sägas att detta även var ett problem i originalfilmen. Actiondelarna är välgjorda och underhållande även om det, som sagt, känns som att man har sett detta ett par gånger förut.
Vad vi däremot inte sett förut är en så här snygg framtidsvision på temat "cyberpunk". Världen som målas upp över imponerande panoramavyer och detaljerade stadsgränder är ögongodis av högsta grad och enligt mig filmens största behållning.

'Ghost in the Shell' är en utmärkt filmatisering som fångar det mesta som gjorde originalet så inflytelserik och minnesvärd. Tiderna har dock förändrats och det som en gång var banbrytande känns idag lite uttjatat. Med det sagt kan jag trots allt rekommendera denna nytolkning för alla som gillar genren och vill se en väldigt snygg och underhållande actionfilm.

August Dellert 5 har röstat

Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me