Betyg idag: 1 334 Besökare idag: 5 684

Recension av Rogue One: A Star Wars Story

Regissör: Gareth Edwards
År: 2016
Antal visningar (1938)    Forumdiskussion (0)
14/12 2016
Recenserad av August Dellert
R
ogue One: A Star Wars Story är den första av flera planerade 'spin-off'-filmer som alltså inte är episoder i den övergripande Star Wars-sagan. De flesta vet nog att Rogue One handlar om hur planerna till Dödsstjärnan hamnar i rebellernas händer, men kanske inte så mycket mer än det. Filmen utspelar sig alltså mellan 'Episod 3: Revenge of the Sith' och 'Episod 4: A New Hope', men är betydligt närmare den allra första Star Wars-filmen från 1977 rent tidsmässigt. Den följer ingen av de tidigare huvudfigurerna i filmserien men det dyker ändå upp en hel del bekanta ansikten, inte minst filmhistoriens mest älskade "bad guy", Darth Vader.

Handlingen har i stora drag hållits hemlig och jag vill helst att den ska förbli så för att optimera filmupplevelsen. Vad som dock kan sägas är att detta är en ganska annorlunda film från de tidigare Star Wars-filmerna. Klassiska Star Wars-element som äventyr, humor och politiska intriger finns med till viss del, men detta är mer av ett dystert krigsdrama med mycket smutsig action och spänning i fokus. Man skulle kunna kalla det för mer seriöst, realistiskt och jordnära. Trots denna modernare vinkling så känns det ändå som en gammal hederlig Star Wars-produktion. Den gamla estetiken från Original-filmerna är tillbaka med allt från dräkter och uniformer till inredning och rymdskepp. Vita stormtrupper i originalutförande, X-wings och blå mjölk. Känslan för detaljer är enorm och det märks att stora mängder arbete och kärlek har lagts på att få till rätt känsla och att praktiska effekter utnyttjas så mycket som möjligt. Världen expanderas även med nya tillägg som Death Troopers och U-wings, vilka smälter effektivt in med dem gamla.

I registolen hittar vi Gareth Edwards som är mest känd för Godzilla-filmen som kom 2014. Jag tyckte i förhand att det verkade vara ett udda och riskabelt val för att axla ett projekt som detta men Edwards visar sig ha kraften med sig. Han plockar fram en ny sida av denna bekanta filmvärld och med en stor respekt för källmaterialet så lyfter han in det i 2000-talet på ett sätt som aldrig gjorts förut. Till sin hjälp har han en utomordentlig skara skådespelare och skådespelerskor. Felicity Jones är den ledande stjärnan och är lysande som den unge rebellen Jyn Erso. Hon visar, precis som Daisy Ridley gjorde förra året med Rey, att kvinnliga hjältar kan vara minst lika tuffa som manliga. Mads Mikkelsen, Diego Luna, Forest Whitaker, Donnie Yen, Wen Jiang och Riz Ahmed är alla utmärkta i sina biroller, men filmens starkaste rollprestation visar sig vara Ben Mendelsohn som den genomruttna skurken Orson Krennic.

Rogue One tar Imperiets brutala förtryck till en ny nivå och lyfter fram känslan att leva i detta skrämmande styre och hur det ger upphov till revolution. Man får en djupare förståelse för den rebeliska alliansen och betydelsen av hopp i dem mörkaste av tider. Det är även intressant att se Star Wars utforska moraliska gråzoner och introducera en mer subtil sida av kraften.

Om det här är början på en ny era av Star Wars, utan familjen Skywalker i fokus, så kunde det inte börja bättre. Rogue One överträffade mina förväntningar och visar verkligen hur en prequel-film bör göras. Den lyckas inte bara vara en utomordentlig film på egna ben, den knyter även an till den större sagan på oväntade sätt och fyller i en del av luckorna som fanns i 'A New Hope'. Om du var en av dem som tyckte att 'The Force Awakens' var lite för välbekant eller att den kändes för mycket som en mindre del i en större kedja så kan Rogue One vara den nystart av Star Wars som du var ute efter. Personligen så älskade jag verkligen förra årets The Force Awakens, men jag älskar nog Rogue One ännu mer. Det här är Star Wars-filmen jag aldrig visste att jag alltid velat ha och är årets tveklöst bästa filmupplevelse. Högsta betyg!

August Dellert 14 har röstat

Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me