Recension av En förlorad värld

År: 2008
17/9 2008
Recenserad av hampushoney
G
e sig på en välomtyckt och uppskattad roman? Ett svårt drag som kräver mycket mod för att fungera. Särskilt om romanen redan har en omtyckt filmatisering sen tidigare. Julian Jarrold (tidigare regissör av Becoming Jane, om en ung Jane Austen) börjar vandra denna slippriga och svårbalanserade väg medelst att ge sig kast med Waughs hyllade roman ”En förlorad värld”. Nackdelen med detta är att den speciella karaktären hos litterära mästerverk ligger i orden, hur de balanseras mot varandra, och hur de hittar en rytm som är väldigt svårbevarad även för en utomordentligt skicklig regissör.

Filmen börjar med en tillbakagång i form av klassisk voice-over. Vi får se nacken på vad som verkar vara någon sorts uniformerad man, vi kastas in i filmen än så länge utan egentlig kännedom om varken tid eller plats. Mannen vänder sig om och avslöjar sig som filmens huvudkaraktär Charles (Matthew Goode som vi såg i Match Point), varpå han levererar ett av bokens många huvudteman: ånger. Filmen hoppar sedan vidare, eller snarare bakåt, i tiden till en uttråkad konstnär; nämligen vår Charles, fast yngre, bland kostymklädda konsthandlare, uppenbarligen utan uniform och framgångsrik med sin utställning.

Charles viftar bort olika analyser och bombastiska engelska societetsherrar som nu helt plötsligt är hans vän då han blivit framgångsrik, medan han får syn på ett par påtagligt igenkännliga ögon som möter hans blick och slår gnistor. Den mystiska kvinnan (spelad av Hayley Atwell) försvinner ut i havet av människor och Charles följer henne in i en övergiven korridor, ett laddat möte inleds där vi får veta att kvinnan heter Julia. De hinner knappt säga hej och se menande in i varandras ögon innan vi skickas tio år tillbaks. Tillbaka till Brideshead och den kronologiska början på detta epos om förbjuden kärlek mellan män, och deras systrar.

Det är en lång, och komplex historia. Och jag kan inte ens börja ge Evelyn Waughs roman rättvisa i denna korta introduktion. Och här i ligger problemet. Julian Jarrold tar sig helt enkelt vatten över huvudet i ett försök att filmatisera en sådan komplex och subtil historia om svek, förbjuden kärlek, regression och religion. Slutprodukten blir ett vackert polerat något-djupare-än-såpopera drama. Jag skulle kunna rekommendera denna film för dem som inte har sett tv-serien med Jeremy Irons från 80-talet, eller läst boken. För det är egentligen ingen dålig film i vanlig bemärkelse, det är underhållande nästintill hela tiden, och även om Matthew Goode gör en ganska ljummen prestation som Charles så spelar Emma Thompson som Lady Marchimain väldigt bra. Manuset är självklart solitt, då grunden är ett av 1900-talets litterära storverk. Jag ser i alla fall ingen som helst anledning att inte gå se filmen för att få lite underhållning i form av brittisk homoerotism under två timmar och tio minuter. Men att ens jämföra filmen med BBC-serien eller den litterära förlagan är att grovt missta sig.

hampushoney 9 har röstat

av hampushoney