Betyg idag: 1 381 Besökare idag: 4 245

År: 2011
26/7 2011
Recenserad av hampushoney
E
fter att ha blivit ombedd att läsa den första Harry Potter boken skrev den välrenommerade kritikern Harold Bloom en artikel med rubriken ”Kan 35-miljoner bokköpare ha fel? Ja.” För att sedan smäda den nya generation för att välja JK Rowlings och Stephen King framför Shakespeare eller Tolstoj.
Jag är Harry Potter generationen, utan tvekan. Det här är vår förbannelse, vi som växte upp under 2000-talet, och det känns lite sorgligt att lämna bakom sig. Är det verkligen slut? Kunde de inte dra ut på klimaxen i två delar till, för att sedan kanske göra en tecknad spin-off TV-serie? Nej, det är så här det ska sluta, och även om jag generellt inte är ett fan av franchise-attiyden, som Harry Potter definitivt är det värsta exemplet på, så kan jag inte undgå att älska fenomenet. Varför är Harry Potter-serien så populär? Karaktärerna är inte särskilt välgödda eller komplicerade, vi har den stereotypa föräldralösa huvudkaraktären med ett hjärta av guld som plötsligt får veta att han är ”den utvalde”, vi har två sidekicks, en smart tjej, Hermione och en klantig, smått avundsjuk, men i slutändan alltid lojal kille, Ron. Inget särskilt progressivt där. När det gäller kärlek och sex är Harry Potter-serien ungefär lika intetsägande som en ungdomsbok från 50-talet (visst har JK Rowlings sagt att Dumbledore är gay, men det känns lite som en eftertanke), men det är något som underhåller och faktiskt talar till oss med böckerna. Jag skulle vilja påstå att det är böckernas väldigt seriösa huvudtema, nämligen död. Alla böcker tar temat med död seriöst. Visst finns det spöken, men det är tydligt från första början att Harrys föräldrar är borta för evigt, samt Dumbledore, hans morbror, Dobby och alla andra som dött (vilket är ett relativt högt nummer för vad som principiellt är en barnbok). Det är sant att böckerna, och filmerna, har en upplyftande twist på död, nämligen att alla dör för en ”större sak” (att bekämpa Voldemort och ondskan), men döden behandlas aldrig med likgiltighet.
Del två av den sista filmen utspelas i ett askgrått ödesdigert skick, där krig och död tycks ständigt vänta runt hörnet av varje filmruta. Där del 1 var långsam och mer atmosfärisk, lite av en cock-tease inför slutet, är del två konstant actionpackad och vi förstår att allt är på spel – det här är den sista striden, Sovjet mot Axelmakterna i Stalingrad 1943 eller Napoleon vid Waterloo 1815 släng er i väggen, det är detta som gäller. Harry, Ron och Hermionie söker de sista Horrokruxerna för att till slut göra Voldemort dödlig, vilket bland annat leder dem till en episk strid mot en drake i den legendariska banken Gringotts. Resten av filmen dramatiserar i princip den sista striden, vilken tar plats på Hogwarts. Vad som är väldigt fascinerande är hur mycket David Yates (regissören) och Rowlings har lyckats övertyga oss om vikten av denna konfrontation; alla böckers kinetiska energi kulminerar ju i detta.
Med all denna hype kan man undra hur de ska kunna leverera, och det är lite av den skadeglädjen som gjorde mig så intresserad av den sista delen – hur fan ska de lyckas med det här? Men det gör dom, sista delen är den kortaste av alla filmer, och detta känns faktiskt klokt. De kan fokusera all energi på action, då vi som publik förstår vikten av vad som står på spel. Varje sektion av striden är välplanerad och jag som åskådare känner mig aldrig förvirrad eller förbisprungen.
Harry Potter-serien har alltid haft en kristen fascination, och sista delen frossar i martyrskap och självuppoffring. Som allegori är Harry Potter mer intressant än som karaktär, en konstant godhjärtad och osjälvisk hjälte som aldrig ifrågasätter meningen bakom striden. Inte heller är linjen som skiljer gott från ont särskilt svårplacerad. Detta är ofta mitt problem med fantasy eller Sci-fi, vilket är långt ifrån mina favoritgenrer, att karaktärerna oftast är snarare symboliska än realistiska, vilket ofta blir tröttsamt efter ett tag. Harry Potter har samma problem, jag kan inte påstå att jag direkt sympatiserar med varken Harry, Ron eller Hermionie, men vad jag investerar i utkomsten av striden är dens strikt symboliska värde, striden mellan gott och ont, vad som gör oss till människor – nämligen de starka banden mellan vänner och familj, vilket mycket av HP:s kärlek vilar på.

Allt som allt är den sista delen definitivt värdig serien, med en episk slutstrid som heter duga samt epilogen som lätt kunde bli larvig men faktiskt, cynisk som jag är, gjorde mig smått tårögd. Detta kommer från mig som lätt skulle kunna avfärda Harry Potter, likt en av mina favoritkritiker Harold Bloom, som idiotisk kiosklitteratur utan djupare signifikans. Jag tycker att Bloom har fel, och i denna fråga framstår han som en elitistisk gammal fjant. Harry Potter mytologin kommer att leva vidare, även när kommersen sjungit sin sista refräng.

emmaloved 2 har röstat
Newt 1 har röstat