Recension av The Zone

År: 2007
30/5 2008
Recenserad av hampushoney
M
ånga gånger när man ser en film är det något som bara känns fel. Som recensent måste man då fråga sig, ”är det mina fördomar som spökar, eller är det något fel på filmen?”. Tyvärr hade jag läst en hel del om Rodrigo Plás debut ”La Zona”. Allt detta attackerar min uppmärksamhet och stör helheltsbilden. Så när eftertexterna börjar rulla står jag inför ett dilemma, hur upplevde jag filmen egentligen?

”La Zona” öppnar med en introduktion som ger mig starka vibbar från David Lynchs ”Blue Velvet”. En idyllisk bild av ett till synes välfungerande samhälle. Välplanterade rabatter, vitmålade pitoreska staket och uniformerade skolbarn. Tillräckligt mycket helylle ”områdes-gemenskap” för att göra en illamående. Dock rör sig kameran sakteligen utöver området och avslöjar de murar som avskärmar idyllen från slummen.

Filmen utspelar sig i Mexico, och vi blir snabbt introducerade för de starka klassklyftor som bokstavligen talat skiljer sig från varandra med meters precision. ”La Zona” är en fristad i en fattig storstad någonstans i Mexico. Ett gäng välbärgade, övre medelklassfamiljer har tröttnat på den påträngande fattigdomen och kriminaliteten i staden och har därmed köpt sig ett område helt för sig själva. Området är omringat med en kraftigt bevakad mur. En stormig kväll blåser en stor anslagstavla utanför murarna ner och skapar ett tillfälle för tre fattiga ungdomar att bege sig in i La Zonas annars välbevakade portar. De beger sig spänninsfyllt in i den främmande idyllen och bryter sig in i ett nära beläget hus. Ett slag senare kommer två av de tre ungdomarna, en vakt samt en kvinnlig invånare av La Zona att vara döda. Panik bryter ut i La Zona då en av ungdomarna, den 16 åriga Miguel, fortfarande befinner sig innanför murarna. La Zonas ”statsråd” bestämmer sig för att ta lagen i egna händer, ett öga för ett öga mentaliteten lyser starkt och snabbt bildas en aggressiv lynch-stämning som bara kan sluta på ett sätt.

Miguels "välbärgade" motsvarighet, den lika gamla Alejandro, fattar ett tycke för Miguel då han gömmer sig i Alejandros källare. Vänskapen kommer att vara en stark insyn för de två pojkarna, och en faktor i båda tvås uppvaknande inför verkligheten.

La Zona tar ett vanligt tema till en originell nivå, och situationen känns både aktuell och autentisk. Filmen ställer mänskliga och sociala frågor, står individens blodtörst över lagen? Vad är en människas liv värt? Jag tycker verkligen att temat är intressant, och Plá hanterar faktiskt de olika aspekterna väldigt skickligt. Men det märks på hantverket att det är en debutant det är frågan om, fotot och vinkel valen känns rätt fega och minimalistiska. Och inte på ett bra sätt. Filmens estetik lägger band på sig själv och blir aldrig mer intressant än olika skärpedjups ändringar i samma scen. Trots att filmen har ett intressant tema, och lyckas faktiskt beröra mig otroligt i vissa scener, så går man ifrån biografen och skakar av sig allt obehag rätt snabbt. Jag ställde mig frågan i början av recensionen ifall det är filmen eller mina egna fördomar som spökar och måste tyvärr dra den slutsatsen att det är filmens problem. Enligt mig lämnar ”La Zona” inget åt fantasin och en stark historia med många gripande ögonblick lyckats skjuta sig själv i foten på grund av filmens rädsla för att låta publiken smälta handlingen själva.

Trots en välgjord film, bra tema, välspelade roller och bra manus känns La Zona ointressant. Jag ser dock fram emot Rodrigo Plás kommande filmer, det är en väldigt lovande debut, även om den har sina brister. Plá visar en oerhörd förmåga för hantverk och en lovande framtid som både regissör och manusförfattare.

hampushoney 12 har röstat
Andy_B 8 har röstat