Recension av No Country for Old Men

År: 2007
1/5 2008
Recenserad av hampushoney
D
et är väldigt sällan det kommer filmer som bara känns rätt, och när det väl kommer en sådan film är det alltid en nästan omöjlig uppgift att recensera den. Man försöker, ibland förgäves, förklara vad det är som är så speciellt. Känslan är så abstrakt och svårtuttryckt att alla ord blir tomma om personen inte kan ”känna” filmen i fråga. No Country For Old Men är en sådan film.

Jag tänker inte gå in i detalj på historiens flöde, men en ytlig och kortfattad presentation är nödvändig. Llewlyn Moss (Josh Brolin), en simpel lantis med redneck-skjorta och fåordigt vokabulär råkar, under en jaktutflykt i öknen, snubbla över en knarkuppgörelse som lämnat en truck full med knark, i stort sett döda mexikanare och en stor låda med två miljoner dollar i. Llewlyn bestämmer sig för att låta girigheten ta överhand och ger sig själv full rättighet till pengarna. Naturligtvis kan två miljoner inte bara försvinna utan komplikationer och Llewlyn finner sig snart jagad av en mörk, mystisk och komplett galen hitman (Javier Bardiem). Detta är den ytliga nedskalningen av historien, och vid en sådan här överblick kan historien tyckas banal och gammal. Men detta är inte en vanlig pengadriven amerikansk action, och vad som skiljer Coen-brödernas amerikanska lantisaction ligger i detaljerna.

Filmen flyter fram över ett otroligt snyggt och genomtänkt foto, inga vinklar och scener känns överflödiga eller omotiverade. Musiken är helt obefintlig, ett val som är helt genialiskt, men svårhanterat. Trots att Coen-bröderna inte har stämningsfull musik till sitt befogande så sitter man som på nålar i nästan alla scener som normalt sett kräver ett spänningsfullt soundtrack. Anledningen till detta är naturligtvis brödernas känsla för detaljer, ljudbild och vinklar. De nervösa scenerna är mycket långsamma istället för jäktade och hastiga. Det långsamma tempot är för mig det som gör mycket av filmen, istället för att vara en dussinaction blir filmen en konstnärlig och estetisk upplevelse där våldet får en filosofisk och mer verklighetstrogen approach.

Mycket lysande är också skådespeleriet, Javier Bardem som psykopat är så övertygande att jag inte kommer klara av att se honom i en sympatisk roll härdanefter. Josh Brolin gör en tillbakalutad och välspelad lantis som drivs av ett pengabegär som han nog egentligen inte själv kan förklara. Tommy Lee Jones spelar en sheriff som jag inte tidigare nämnt, dock är han en oumbärlig del av filmen. Tommy Lee Jones sheriff bidrar med en utomstående inblick av filmen, han är egentligen inte helt inblandad i de andra karaktärernas poänglösa jakt, utan ger bara sin syn på våldet med en ”är det verkligen värt det?”-visdom. Javier Bardems psykopat har enligt mig fått en egen tron i filmpsykopat-hall of fame, utan att använda allt för mycket ord inger Bardem en obehaglig och känslokall individ som är helt oberäknelig. Coen-bröderna använder hans kroppsspråk och hans ögon för att gestalta en psykopat, vilket gör det hela tusen gånger mer otäckt än vilka ord som helst kan.

Det jag hört som folk ogillar med ”No Country for Old Men” är att den inte förklarar något. Den slutar till synes utan poäng och man går därifrån undrande vad allt egentligen var för. Detta tycker jag snarare är filmens styrka. Livet är inte fullt av förklaringar, om man tittar på det våld som plågar och härjar världen, vad är det allt bra för? I slutändan leder det bara till en tomhet. Istället för att ta sig vatten över huvudet och försöka förklara varför allt meningslöst våld tar plats agerar Coen-bröderna observatörer och berättar bara en historia. Detta är enligt mig vad som saknas i många av dagens filmer, historieberättande räcker tydligen inte. Denna film låter historien ta plats utan påtvingade budskap, något som jag tycker är otroligt vackert och genialiskt.

Jag hoppas att alla kan se ”No Country for Old Men” och bara njuta av det vackra fotot, det perfekta skådespeleriet, den helgjutna dialogen och den mystiska, våldsamma historien. Detta är en film där man kan släppa verkligheten och bara träda in i filmens verklighet, något en bra film ska kunna erbjuda. En självklar femma.

hampushoney 39 har röstat
Laszlo Kovacs 43 har röstat