Recension av Son of Rambow

Regissör: Garth Jennings
År: 2007
21/9 2008
Recenserad av hampushoney
J
ag hade hört en hel del positivt om ”Son of Rambow” innan jag såg filmen, den har dykt upp på många kända recensenters Top 10 listor 2007, och naturligtvis var förväntningarna därför relativt höga. Filmen har alltså cirkulerat i filmvärlden och bland utländska tidningar ett år innan premiären i Sverige. Filmen är regisserad av ”writer-turned-director” Garth Jennings, som gav oss den relativt misslyckade filmatiseringen av ”Liftarens guide till galaxen”, och det här är med andra ord hans andra chans, och tydligen den film han ville göra innan Liftarens guide. Det är en energisk och barnsligt kreativ film om unga pojkars vänskap i ett härligt nostalgiskt 80-tals Storbritannien.

Vår protagonist, Will Proudfoot (Bill Milner), är en strikt hållen 10-årig pojke som är alldeles för snäll för sitt eget bästa. Han är strängt uppfostrad av sin religiösa mamma (Jessica Stevenson) som tillhör en rabiat kristen sekt som kallas ”Plymouth-brödraskapet”. Wills pappa har omkommit i en gräsklipparolycka och han får nu stå ut med att hans mamma ofta får besök av en ledare inom brödraskapet, som uppenbarligen är intresserad av henne på det där repressiva, kristna pseudo-gudfruktiga sättet.

Även om brödraskapet försöker göra allt för att förvandla Will till en ”godtrogen” kristen skyltdocka så har han en otämjbar fantasi som får uttryck över hans skolböcker och den bibel han klottrar ned med fantasifoster av olika slag. Will får inte se på TV eller film så när läraren skall visa dokumentärfilm i undervisningssyfte får Will gå ut i korridoren. Under ett sådant tillfälle skickas en helt annorlunda pojke ut i klassrummet längre ner i korridoren. Lee Carter (Will Poulter) kommer bli Wills Huckleberry Finn, deras möte är väldigt sött då den ena blivit utslängd för att vara för ”god” och den andre för att vara för ”ond”. Lee gör allt man inte får göra; han röker, snor, skolkar, fuskar och bootleggar biofilmer åt sin storebror, alltså är han antitesen till Will, även om deras fantasi gör dem till bästa vänner. Tillsammans kommer de att spela in en "Son of Rambow" med Lees videokamera, en film som i slutändan kommer bli ett test på deras vänskap.

”Son of Rambow” är, när allt kommer till skott, en familjefilm, om än en originell sådan. Den är gjord för att uppskattas av alla från åldern 7-40 och när sådana breda omfång försöker skapas så måste man lägga det mer originella filmskapandet åt sidan. Det är definitivt ingen film som kommer att hamna på min topp tio lista 2008, men en utmärkt underhållningsfilm. Det är en liten feel-good saga om barns fantasi som låter en slippa verkligheten ett tag, inget som håller sig kvar kanske, men en film som garanterat värmer. Och det ska man inte se ner på.

hampushoney 4 har röstat
Spidde 9 har röstat