Betyg idag: 1 327 Besökare idag: 4 792

År: 2011
11/8 2011
Recenserad av hampushoney
D
u vet när din vän berättar en bra historia, som får dig att vänta med andan i halsen inför varje händelse och hänga fast vid varje ord? Jag vet inte exakt vad det är, men när jag tänker tillbaka är de bästa historierna de där allt tycks existera i en underlig blandning – humor, tragedi, bisarra karaktärer och bitterljuv skönhet. De bästa filmskaparna lyckas göra samma sak fast under cirka två timmar: Altman, Kurosawa, P.T. Anderson, Tarantino (även om jag inte är den största anhängaren) Buñuel etc. Det tycks fungera, då vi sitter som klistrade (åtminstone gör jag det) framför deras filmer. Men faktum är att denna process egentligen är ganska artificiell, livet opererar oftast inte efter Aristoteles dramaturgiska lagar. Som sagt, jag vill inte avfärda dramaturgi, det är bevisligen extremt effektivt, men jag har också en förkärlek till filmer och litteratur som vill bryta de traditionella bojorna för en ny dramatisk frihet.

Min ambivalens till Malicks senaste film ligger i det dramaturgiska dilemma som jag presenterat ovan. Å ena sidan är filmen en impressionistisk minnesstudie med fantastiskt öga för detaljer, å andra sidan är den totalt frånvarande av det där som får oss att sitta klistrade, minst fyra personer gick under den visning som jag såg. Terrance Malick är en unik figur i filmvärlden, totalt frånvarande i Hollywoods mediacirkus, och låter sig ytterst sällan bli intervjuad. Han är en katastrof för PR-avdelningen, men han gör samtidigt mycket vackra och speciella filmer. Hans första långfilm är en av mina favoritfilmer, Badlands från 1973. En makaber historia baserad på en sann händelse där ett ungt par beger sig på en mordisk resa, till synes utan motiv. Sissy Spacek, som spelar flickan, återger hela händelsen med en skolflickas naivitet som om det vore en dagboksrapport från ett sommarkollo. Sedan dess har Malick endast gjort sex filmer (ToL inkluderad), vilka oftast är kritikerfavoriter, även om jag tycker många är överskattade.

Att beskriva Tree of Life’s handling är att missa poängen, som jag sa har den inte mycket att göra med traditionell dramaturgi, utan fokuserar istället på att återge hur det mänskliga minnet fungerar. När vi tänker tillbaka kommer vi oftast inte ihåg långa dialoger, exakta uttryck eller episoder – istället är det som flyter till ytan vaga dofter, en ”känsla”, eller beröringen av ett speciellt material, ofta kan musik transportera oss ner på minnets djup. Allt detta försöker Malick rekonstruera.

Filmen börjar med en tragedi som kommer att eka filmen igenom, den ambivalenta döden av en yngre son. Varför eller hur han dör är inte klart. Därefter transporteras vi till nuet, där Jack (Sean Penn) är en framgångsrik arkitekt, som begrundar livets existens medan en lika sökande kamera flyter, till synes upp mot himlen, för ett svar bortom ”verkligheten”. När Jack ser planteringen av ett träd lyser en neuron upp någonstans i hjärnloben, vilket tar honom tillbaks till barndomen, där vi får klart för oss att den döda brodern är Jacks lillebror. Vad som sedan sker kan endast beskrivas som en animering av universums uppkomst, á la Kubricks 2001. Planeter skapas, tvåkönade amöbor reproduceras, för att sedan bli tidigt liv på jorden. I kontrast gentemot kosmos majestätiska storhet ställs familjens unika dynamik, då vi i vinjetter upplever Jacks barndom. I några av de mest finkänsliga scener jag någonsin sett i en film får vi se en pojkes olika stadier. Sexuellt uppvaknande, det komplexa förhållandet till sina föräldrar, broderlig kärlek (inte utan våldets ständiga närhet) osv. Jag kan inte säga något annat om dessa scener, annat än att de är mästerliga.

Där Tree of Life faller sönder för mig är den tröttsamt pretentiösa symboliken. Vi har svävande kameror som filmar himlen och flygande fåglar, där Sean Penn viskar ”Why?” över bilderna. Vi har levande ljus, tomma dörrkarmar, obefolkade stränder med svallande vågor. Allt filmat med den mest tvålfagra estetiken du någonsin sett. Vissa stunder för mina tankar till en ambitiöst kyrka som försöker rekrytera nya medlemmar med en välproducerad informationsfilm. Jag har personligen inget emot kristen symbolik, även om jag själv är en agnostiker som ofta lutar mot ateism så älskar jag bibeln för dess litterära teman. Idéer om existens bortom det rent ”naturliga” eller liv efter döden (vare sig det är ”himlen” eller bara familjen och den mänskliga rasens naturliga fortsättning) är något vi i det sekulära Sverige är allt för paranoida inför. Problemet är att vi har sett dessa symboler i Malicks film förr. Levande ljus och träd är de mest överanvända klyschorna för livets mystik någonsin, flytande kameror med viskande voice-overs som uttrycker existensiella förundringar får mig att tänka på mina egna prettofilmer efter att jag först sett Tarkovskij och Bergman.

I slutändan vet jag inte vilket betyg jag skall ge till Tree of Life, det är en extremt ambitiös och vågad film med riktigt finkänsliga rolltolkningar av båda pojkarna, Brad Pitt (pappan) och Jessica Chastain (mamman). Inget annat liknar ToL, det är en hybrid av Kubricks 2001 och Cassavetes mest humana kammardraman. Men samtidigt försvinner filmen upp i sin egen röv med metaforer och uttjatad symbolik. Kanske spelar betyget ingen roll, vi kommer ju ändå alla att dö... eller?

Mlunkan 3 har röstat
hampushoney 4 har röstat