Recension av Kingdom of Heaven

År: 2005
27/10 2005
Recenserad av Greenleaf
B
alian är en smed, som får ett oväntat besök av en man som visar sig vara hans far. Sakta men säkert dras han in i en konflikt som leder honom till Jerusalem, där han får en stor roll i ett krig som aldrig verkar ta slut. På ena sidan ska Balian försvara Jerusalem, på andra sidan står Saladins arabiska arméer.

Jag hade rätt låga förväntningar när jag satte mig ner lite motvilligt och tittade på filmen som några kompisar hade hyrt. Dels för att jag inte gillar Orlando Bloom, samt att jag trodde att jag skulle få en ny version av Troja, som jag inte heller gillade särskilt mycket. Där hade jag faktiskt ganska fel. Kingdom of heaven var bättre än väntat, men fortfarande långt ifrån Ridleys Scotts bästa filmer. Där har vi en väldigt instabil regissör. Å ena sidan gör han pompösa filmer som Gladiator, för att sedan göra kalkoner som G.I. Jane.

Början bådade verkligen inte gott för filmen. Allt gick så extremt fort, och de "känslosamma" stunderna redan i introt gav mig verkligen ingenting på grund av ett alldeles för snabbt tempo och en otroligt stel och svag dialog mellan Neeson och Bloom. Även en liten bit efter introduktionen gick allt för fort, men så fort tempot saktades ner så blev filmen ganska intressant helt plötsligt och jag började inse att mina fördomar var kanske lite för hårda.

Orlando Bloom sköter faktiskt sin roll relativt bra. Han passar in i filmen och mycket är det kanske på grund av att hans "pretty boy"-image försvinner samt att han inte har för mycket dialog. När han är tyst fungerar han förvånansvärt bra i filmen, och det var en glad överraskning. Men han har däremot inte klättrat några steg i min skådespelarlista. Trots att han fungerar betyder det inte att han gör ett bra jobb som skådespelare, utan han får en ok-stämpel av mig.

Självklart ska en grandiös stridsscen göra inträde i filmens klimax, och det är faktiskt inte särskilt kul eller intressant. Mycket känns som striden utanför Gondor i Sagan om konungens återkomst, och t.o.m. scenen i den filmen var lite för tråkig för min del. Nej, krigsbiten var inte så bra. En annan sak som jag uppskattade var att man hade tonat ner på romansen mellan Balian och prinsessan Sibylla. Trodde att det skulle vara för mycket kärlek, men det var det icke och det är bra. Samt att många skådespelare gör bra roller, främst Edward Norton som kungen med stor pondus, som lider av spetälska, men även Jeremy Irons gör en stark biroll. Samt ett plus till de trovärdiga miljöerna!

Slutsatsen är att Kingdom of heaven var bättre än väntat, men samtidigt var mina förväntningar väldigt låga, så det är inte en stor komplimang. Det är fortfarande en klyscha, där manusets stil känns igen från många filmer i samma genre och Kingdom of heaven sticker inte ut på många punkter. Det var ändå ganska intressant att Ridley Scott smyger in ett politiskt budskap som, jag tror, anspelar på palestinakonflikten och det gör han rätt smart. Hyfsad film som fungerar en gång, men inte mer.

soderbaum 1 har röstat
Greenleaf 10 har röstat