Recension av Arkiv X - Fight the Future

År: 1998
3/9 2004
Recenserad av flair_3
B
lir Arkiv X nödvändigtvis bättre av större budget och mer tid? Om priset man måste betala är en förenklad intrig för att oinvigda ska kunna hänga med, är jag inte säker på det.

Fight the future är filmen som utgör en brygga mellan säsong 5 och 6 i tv-serien. Mulder och Scully har gått igenom mycket tillsammans under de fem åren de jobbat tillsammans som FBI-agenter på fall involverande övernaturliga fenomen. Utöver allsköns mystik vid vetenskapens frontlinjer, har duon blivit vittne till en internationell konspiration som rullats upp för deras ögon, med dem själva som centrala figurer. Men har de verkligen bevittnat utomjordingar, eller har de utnyttjats för att avleda allmänhetens fokus från hemliga experiment på människor? Medan Scully efter att under säsong 5 under mystiska former kontaktats av ett barn som visar sig vara hennes eget (men som dör på grund av sjukdom), och efter att ha varit med om stora masslakter av abductees i kamp mellan aliens och alien-rebeller blivit mer övertygad om existensen av utomjordiska biologiska entiteter, har Mulder blivit mer skeptisk. Efter att deras arkiv av X-files bränts upp och lagts ned i samband med att de kommit för nära sanningen om en liten schackspelande pojke som kan läsa tankar i slutet av säsongen, har Mulder svårt att hålla motivationen uppe att fortsätta leta.

I Fight the future sker något oväntat med den svarta oljan som figurerat under säsong fyra och fem i konspirationens hemliga experiment - oväntat även för de mäktiga männen bakom konspirationen. Det verkar som om att de som smittas med en muterad variant av oljan börjar växa aliens inuti sin kropp. Scully och Mulder får nys om saken när ett av deras vanliga FBI-uppdrag under ett bombhot i själva verket visar sig vara ett hastigt försök att göra sig av med några kroppar som smittats med det nya viruset. Kropparna leder dem vidare till en massodling av bin i öknen till för att administrera viruset, där Scully för andra gången under seriens lopp får en dödlig smitta under sitt uppdrag vid Mulders sida... Som tur är leder konflikter inom konspirationen om vad den nya mutationen egentligen innebär för deras kontakt med utomjordingarna till att Mulder får oväntad hjälp för att hitta Scully.

En del av Arkiv X framgång ligger förmodligen i att det är relativt lätt att gilla serien utan att behöva hänga med i alla intriger och vändningar fram och tillbaka. Duktiga skådespelare och skickliga intriger gör att man alltid har en känsla av att nåt lurt är på gång, och att Mulder nog är hemligheterna på spåren. Fight the future bygger ändå på en relativt enkel historia, där storslagna effekter får företräde framför invecklade intriger, förmodligen för att filmen ska kunna nå en större publik. Här och där får man några krystade rekapituleringar av vad som hänt agenterna under tv-seriens gång, men detta till trots finns fortfarande charmen kvar i Mulders uttryckslösa humor, Scullys frustrerade försök att tygla Mulder, och de mäktiga gubbarna i den internationella konspirationen som fullkomligen jäser av klout. Med den stora filmbudgeten har man också råd att visa sådana saker som mest antyds i tv-serien, såsom saneringfirmorna och övertygande aliens som gör att man kan titta vidare på säsong 6 med förnyat intresse.

I skrivandet stund noterar jag förvirring omkring tillkomsten av en andra X-filesfilm, ursprungligen planerad till 2006. Arkiv X är bäst som tv-serie, men i brist på annat är ännu en X-filesfilm att hoppas på.

flair_3 6 har röstat

av flair_3