Betyg idag: 1 164 Besökare idag: 4 789

År: 2000
28/6 2003
Recenserad av Kiril
I
nom en snar framtid kommer tekniken ha fortsatt åt det håll den nu är på väg. Man kommer kunna ha virtuella flickvänner och kloning kommer vara industriellt genomförbart. Dolly var bara början. Dör ens husdjur, kan man klona det och sätta in dess minnen och personlighet och på detta sätt få en exakt kopia av originalet, utan att kopian vet att den bara är en kopia. Proceduren fungerar även på människor, men på grund av misslyckade försök ett antal år tidigare, är kloning av människor förbjudet enligt "sjätte dagen-lagen" (baserat på Bibelns citat "På den sjätte dagen skapade Gud människan.")

Ett företag håller på med denna nu fungerande, men fortfarande illegala verksamhet och råkar klona helikopterpiloten Adam Gibson (Arnold Schwarzenegger). När Adam kommer hem en dag efter jobbet, ser han en kopia av sig själv i sitt hem som umgås med sin familj. Företaget har märkt missen och måste dölja spåren efter sig genom att eliminera originalet och/eller kopian, samt eventuella vittnen, det vill säga Adams hustru och dotter.

Arnold Schwarzenegger har under en lång period klassats som Actionhjälten #1, men hans karriär har vacklat en aning under de senaste åren. 50-årsstrecket har passerats, hjärtoperationer har genomgåtts och halvfloppar i lite mer "seriösa" roller har gjorts. Förra försöket till comeback, den halvdana "End of Days", blev inte den succé man hade kunnat vänta sig och det kändes fel med Schwarzenegger i en roll som halvalkoholiserad antihjälte i smutsigt linne. En roll som till och med Bruce Willis inte gör längre. "6:e dagen" är då betydligt mer passande och betydligt bättre.

Schwarzenegger är inte en skådespelare. Han är snarare en image som ska vara en perfekt, rentav robotliknanade "übermensch", som springer runt och skjuter på ondingarna samtidigt som han slänger ur sig halvtöntiga one-liners på österrikisk engelska. Det är precis vad han får göra här. I en dubbelroll och utan att de övriga skådespelarna visas nämnvärt mycket, blir det Schwarzenegger för hela slanten.

Storyn är något slags hopkok mellan bibliska referenser, rädsla för vetenskapen och tidigare science fiction filmer med "Total Recall" och "Blade Runner" som tydligaste inspirationskällor. Oväntade turer i historien tillsammans med ett neutralt ställningstagande till etiska och moraliska frågor, som hur långt vetenskapen får verka i naturen och om en klon kan ersätta en "riktig" människa, håller intresset vid liv och gör filmen mer intelligent och tänkvärd än väntat.

Det är så synd och skam att Spottiswoode har samma problem som han hade med "Tomorrow Never Dies". Han får nämligen aldrig fason på actionsekvenserna. De är (återigen) tempofattiga och rutinmässigt regisserade. Man har liksom redan sett allt förut.
Det gör filmen ojämn och ger helhetsintrycket en bitter bismak. Tur att det går att falla tillbaka på spänningsmomenten i manuset. Men Schwarzenegger är tillbaka uppe på banan igen, särskilt med tanke på hans kommande "Terminator 3".

Kiril 6 har röstat

av Kiril