Recension av 7 miljonärer

År: 2006
22/9 2006
Recenserad av westost
Ö
verväger du att se den här filmen?
Då måste jag i egenskap av recensent dela med mig av mina bästa knep för att överleva filmer av det här slaget:

1. Bit dig i fingret, ju mer plågsamt det som händer på vita duken är, ju hårdare måste du bita.
2. Försök somna, det är en relativt tyst film.
3. Grubbla på vad du åt till lunch i förrgår eller vad din grannes katt hette nu igen...

Tyvärr så är det bara att inse, ingen av dessa knep hjälpte mot den här rullen, aldrig har 98 minuter varit så långa.

Handlingen lyder:
En far har avlidit och två bröder har fått dela på arvet... Eller inte dela alls förresten, en av dom har fått alla pengarna. Den fattiga brodern och hans jobbiga fru åker till den rika brodern herrgård för att sno pengarna (som dom givetvis förutsätter finns kontant i ett kassaskåp i huset, varför skulle någon vilja sätta in pengar på ett bankkonto?)
Sen följer plottwists och skruvningar i handlingen, ingen är den som man tror den är och tjoflöjt, hej vad det går etcetera.

Filmen är skapad av bolaget "Tre Vänner" som tidigare gjort höjdare såsom "Det Okända" (Ni vet, filmen om en grillad kyckling som kryper omkring i smålandsskogarna).
De här grabbarna står även bakom en hel del svenska sitcom-serier som "Svenson Svenson"; de gör till och med de löjligt folkkära Ica-reklamerna som kommer i en aldrig sinande ström.
Ska detta bli en stor vändpunkt i deras karriär?
Är upprättelsen för detta sågade filmbolag kommen i och med "7 Miljonärer"?
Svaret är ett rungande NEJ!.

Filmen stinker rejält från första början.
Manuset är så övertydligt och idiotförklarande att det är fysiskt omöjligt för någon av skådespelarna att göra en bra prestation.
Precis alla spelar över, till och med Loa Falkman. Det är så illa att de flesta skådespelarna påminner om Mr. Bean när de desperat försöker tolka det värdelösa manuskriptet.
Det går att lukta sig fram till "skämten" på mils håll, bland annat så använd det uttjatade:

- Hunden är snäll, man kan klappa den!
- OK! Då klappar jag den!
*Hunden Bits*
- AJ!

Musiken är kanske något av det hemskaste jag hört i en film någonsin. Någon sorts galen orkester med förkärlek till instrumental överklass-dansbandsmusik rockar loss under hela filmen och måste ackompanjera precis varje situation med ett passande stycke muzak... Precis som manuset så hör detta hemma i "Disneydags", INTE på en bioduk.

Det mest besynnerliga med denna hysteriskt misslyckade "komedi" är att den inte innehåller några skämt. Vissa situationer kan visserligen betecknas som bisarra och händelseutvecklingen som ojämn och i största allmänhet dum; men det finns inget som enligt mina standarder kan passera som ett skämt...
Vad finns då kvar?
En helt oöverträffat flamsig buskisröra som dessutom har mage att i all sin fånighet bli överdrivet sedimental och sliskig.
Ja, helt onödiga blödiga flashbacks och snyfthistorier om karaktärernas patetiska barndom som vi matas med.
Oh, och en massa produktplacering!

Det enda som fungerar i den här filmen är ca trettio sekunder lång sekvens nära slutet då en kille i solglasögon spränger lite bilar med en bazooka. Inte för att det alls passar in i filmen men det var enda gången jag inte vred mig av misär i den svettiga biostolen...

Man brukar ibland lite skämtsamt jämföra en film med tortyr, detta begrepp är så överanvänt att det förlorat mycket av sin mening...
Nu är det dödligt allvar: Detta är tortyr, på riktigt.
En film som är omöjlig att se på helt enkelt. Det är okej att lämna biosalongen även om man själv eller någon annan betalat dyra pengar för biljetten, det är som på restaurang; man behöver inte äta upp all mat som serveras som man inte tycker om den...

Detta är förmodligen den sämsta film jag sett i hela mitt liv och jag uppmanar till total bojkott. Hårda ord, men det kan inte hjälpas.
Jag trodde aldrig att någon skulle lyckas överträffa Kjell Sundvalls "Hotet" när det gällde uselhet; jag hade fel. Svensk film har nått en botten så djup att det är svårt att tro att vi någonsin kommer att kunna klättra upp igen. Och nu det positiva: Det var i alla fall inte en polisfilm.

westost 19 har röstat

av westost