Recension av 7 vågade livet

Ã…r: 1960
9/3 2005
Recenserad av Greenleaf
N
är en by är hotad av banditer som kommer och stjäl deras mat bestämmer de sig för att försvara byn. Till hjälp anlitar bönderna 7 revolvermän som ska lära dem att försvara sig samt hjälpa dem.

Detta är ytterligare en westernfilm som bygger på en av Akira Kurosawas stora klassiker. Det är i princip samma film som De sju samurajerna, fast i westernmiljö och en timme kortare. En annan westernfilmatisering av Kurosawas filmer är För en handfull dollar som bygger på klassikern Yojimbo.

Det här är en riktigt stjärnspäckad western med alla möjliga stjärnor under den perioden. Vi har Eli Wallach, känd som "den fule" i Leones klassiker, Den gode, den onde och den fule. Bland revolvermännen ser vi Yul Brunner, Steve McQueen, James Coburn och Charles Bronson. Riktigt tunga namn alltså. Att se den här filmen är ungefär som att se ett stjärnspäckat fotbollslag spela. Det är fullt med stjärnor på plan, men för många på samma plan kan bli lite grötigt och att det är så många stjärnor på samma plan behöver inte betyda att de kan spela bra tillsammans.

Tvärtom så tycker jag att det blir lite för mycket många storstjärnor på samma sida om lagen. De borde ha fördelat lite så att inte endast Eli Wallach spelar ond. Det känns som om filmen fokuserar lite för mycket på den goda sidan, för jag hade hellre velat se lite hur de elaka tänkte. Men, man märker att de försöker att följa Kurosawas film till punkt och pricka.

Just det som saknas är djupet karaktärsmässigt. Det kan bero på att 7 vågade livet är en timme kortare än De sju samurajerna och därför har man klippt bort viktiga sekvenser här och där. Man fokuserar mindre på individerna i denna westernremake och allt gör att det känns mer opersonligt i jämförelse med De sju samurajerna.

Annars är det helt klart en roande westernklassiker, som jag tror att de flesta tycker om. Det är bra skådespelare och mycket action när det väl gäller. Just skottväxlingarna är underhållande och fartfyllda, och det tycker jag om. För vad vore en bra westernfilm utan stora och intensiva skottlossningar? Filmen har sina brister, men det är fortfarande en mycket bra western som helt klart ska ses.

Greenleaf 9 har röstat
Jonnythefox 10 har röstat