Recension av Clockwork Orange

Ã…r: 1971
25/11 2003
Recenserad av mly
C
lockwork Orange är ett mästerverk av Stanley Kubrick som är baserad på boken med samma namn, skriven av Anthony Burgess. I England, där filmen var väldigt populär, drogs den in sedan ett antal brott inträffat. Bland annat så våldtogs en kvinna av angripare som sjöng Singing in the rain, och en misshandel som utfördes av en 16-årig kille iklädd liknande uniform som Alex, huvudpersonen i filmen. A Clockwork Orange visades inte lagligt i England igen förrän år 2000, den hade sin första premiär 1971.
Trots dessa händelser utsågs A Clockwork Orange till 1971 års bästa film och Stanley Kubrick till bästa regissör av "The New York Film Critics". Den blev också nominerad till fyra Oscars; Best Picture, Best Director, Best Adapted Screenplay och Best Film Editing.
Historien handlar om Alex som lever för sex, ultravåld och Beethoven. Filmen är mycket samhällskritisk och visar att man inte kan tvinga någon att bli ”god”, i det här fallet att man sak få Alex att sluta vara intresserad av ultravåld. Det måste finnas en inre vilja hos en person för att kunna förändra honom i grund och botten.
Alex tvingas att genomgå en tortyr, som går ut på att hans ögon är uppspärrade med hjälp av en ställning och han tvingas att se på ultravåldsfilmer samtidigt som han får en drog isprutad i sig. Drogen gör att han vill kräkas, blir förlamad i kroppen och självmordsbenägen. Senare får han den känslan när han ser våld.
Poängen är att man inte ska ta bort förmågan att kunna utföra t. Ex. kriminella handlingar, snarare att man tar bort viljan att utföra dem. Vi ska med andra ord inte bli viljelösa maskiner, bara ansvarstagande människor.
Såhär beskiver Stanley Kubrick själv filmen.
"...a social satire dealing with the question of whether behavioural psychology and psychological conditioning are dangerous new weapons for a totalitarian government to use to impose vast controls on its citizens and turn them into little more than robots."
En svensk kritiker skrev så här i samband med den svenska premiären år 1972:
"Tänker ni bara se en film på 1970-talet så måste det bli den här".

Den filmgalne 1 har röstat
Kent78 36 har röstat