Recension av Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet

År: 2005
5/1 2006
Recenserad av horvendile
D
et är nu närmare tjugo än tio år sedan jag konsumerade Narnia i någon större mängd, men jag har ändå läst böckerna flera gånger, tittat på den tecknade versionen av Häxan och Lejonet ett otal gånger och sett BBC-produktionen från 80-talet åtminstone en gång. Ehuru något rostig borde jag alltså vara väl förberedd för att se den här filmatiseringen.

Så långt mitt minne är med så följer man boken väl. Jag känner även igen flera repliker, vilket tyder på att filmmakarna försökt vara originalet trogna. Handlingen är i korthet att fyra engelska barn, två söner av Adam och två döttrar av Eva, under Blitzen evakueras till ett lantgods. Under en lek gömmer sig yngsta flickan Lucy i ett klädskåp som visar sig understundom leda till fabellandet Narnia, de senaste hundra åren försänkt i vinter och förtryck av Vita Häxan (Tilda Swinton). Narnia befolkas huvudsakligen av fabeldjur och vanliga, fast talande, djur. Vid denna tid finns inga människor i Narnia, varför man kan förstå att de fyra syskonens anländande föranleder viss uppståndelse. Till detta bidrar profetian om att deras ankomst förebådar häxans fall. Häxans motpol Aslan anländer i och med detta, och allt är upplagt för en kamp mellan ont och gott.

Det är svårt att låta bli att sitta och jämföra med Peter Jacksons Sagan om Ringen, men om man kan så bör man låta bli. Även om båda bokförlagorna i bred mening är sagor så är Narnia i större utsträckning en saga för barn. Det betyder inte att vuxna inte kan ha nöje av den, men man bör ha det i åtanke. I slutändan påverkar det väsentligt filmens ton, och det vore fel att oreflekterat lasta filmmakarna för att det känns som en barnfilm - det är trots allt en fråga om trogenhet mot boken.

Man kan förstås inte försvara en dålig film med att förlagan var dålig. Så var detta en dålig film? Nej, det var det inte. Skådespeleriet är över lag bra, även bland barnen. Det går inte att komma ifrån att Lucy är otroligt söt. Faunen Tumnus spelas väl. Häxan är dock filmens ojämförliga stjärna. Kall, hård och med schyssta battle skillz - alla som poserar när de slåss är vinnare i min bok. Har de dessutom sin stridsvagn dragen av isbjörnar ser jag mig om efter en fanclub att gå med i. Karaktärerna är alltså väl framställda och manus följer boken väl. Handlingen är inte speciellt avancerad, men duger om man korrigerar med barnboksfaktorn.

Det finns dock ett par skönhetsfläckar. Den första är avsaknaden av skönhetsfläckar. I Narnia blir inget någonsin smutsigt. Allt är sprillans nytt och ser allt lite plastigt ut. I rättvisans namn ska sägas att det omfattande nyskicket kan bero på att många saker (vapen, rustningar) verkligen var nytillverkade. Att ett visst svärd alltid är skinande blankt, även när det just använts för att sticka ned en fiende, kan möjligen hänföras till magi. Men det går inte att komma ifrån att väldigt mycket - svärd, koger, tält - ser ut att komma direkt från leksaksaffären. Plastigt var ordet. Och jag förstår att man av barnhänsyn valt att aldrig visa blod, men det bidrar till känslan av leksaksaffär.

Även i övrigt kan man ha synpunkter på det estetiska. Det fanns en tid då en uppenbar datoranimering i en film - uppenbar i betydelsen att det verkligen ser datoranimerat ut - föranledde undertecknad att glatt tänka "Datoranimering!". Den tiden är förbi. Nu tänker jag snarare "Datoranimering.". Det är skillnad, och tråkigt nog har jag anledning att tänka det ett par gånger under filmen. Andra skönhetsfläckar, som att karaktärerna ibland ser inklippta ut mot bakgrunden, är mest förbryllande. Snön övertygar inte riktigt heller. Sammanfattningsvis får jag känslan att man hade lite bråttom att få ihop filmen. Den står dock givetvis skyhögt över 80-talsversionen, där man verkade ha brutit sig in på Naturhistoriska Riksmuseet och norpat det allra mest malätna uppstoppade lejonet, och som rytande använt antingen en högtalare med trasigt membran ("Frrrrrt") eller spelat in en spinnande katt och skruvat ned volymen för att inte störa grannarna.

Därifrån är det för vad man ska gilla filmen mest en fråga om grundinställning. Den som vill kan alltid göra sig lustig över en film med sagodjur. Så kan man också ha roligt, och jag vill inte förneka någon nöjet att notera att häxans minotaurgeneral minsann är duktig - fast han är en ko... men i vanlig ordning har man antagligen trevligast om man accepterar filmens magiska värld. Då kan man ha en riktigt mysig stund. Häxan och Lejonet är inget mästerverk, men den fungerar hyfsat som fristående sagoverk, och har man läst böckerna är det ett angenämt återseende. Det må vara lite av leksaksaffär, men sådana har jag haft mycket roligt i.

horvendile 41 har röstat

av horvendile