Recension av Den stora kapplöpningen

År: 1965
31/3 2005
Recenserad av horvendile
T
he Great Leslie (Tony Curtis) är professionell våghals. Alltid klädd i bländande vitt och med blixtrande leende utför han med hjälp av sin medhjälpare våghalsigheter inför en bedårad publik.
Professor Fate (Jack Lemmon) är professionell våghals. Alltid klädd i svart utför han med hjälp av sin medhjälpare våghalsigheter inför publik. Professor Fate ler sällan, men drar gärna av en låt på orgel i sitt kråkslott. Det är oklart om Leslie är rival med Fate, men Fate är väldigt mycket rival med Leslie. När Leslie initierar en biltävling från New York till Paris (långa vägen) är Fates mål därför i ungefär lika delar att vinna tävlingen och att förstöra för Leslie.

Det är alltså radarparet från Some Like It Hot som är ute på nya äventyr - sans la Monroe men med Natalie Wood som kvinnlig fägring. Året tror jag är satt till 1908, men filmen förmedlar inte känslan av att sådana detaljer är speciellt viktiga. Tävlingen går genom ett USA där vilda västern fortfarande är en realitet, via Alaskas isbjörnar genom Ryssland och ett centraleuropa där det alltid finns rum för ytterligare ett påhittat pittoreskt litet alprike.

Även om Leslie och Fate är huvudantagonisterna är de inte ensamma i tävlingen, och bland övriga deltagare märks främst kvinnosakskvinnan Maggie DuBois, spelad av Wood. Som en andra röd tråd genom filmen, och flankerad av demonstrationer för kvinnlig rösträtt, löper DuBois kvinnor kan-kamp, bemött av Leslie med överseende och av Fate med förakt (han föraktar i och för sig alla på ett jämlikt sätt). Yttre omständigheter gör att tävlingsdeltagarna ett flertal gånger måste samarbeta snarare än tävla, med lätt insedda friktioner.

The Great Race har fördelen av en av mina absoluta favoritskådespelare: den unge Jack Lemmon, som gör vad han gör bäst, nämligen att spela över hämningslöst. I sina mustascher och sin cylinderhatt stjäl han showen fullständigt i en film som spritter av sprudlande gott humör och vars miljöer på ett bra sätt känns mycket Tintin. Regissören Blake Edwards är inte heller den som är den när det kommer till lite enklare humor. Förmår man inte skratta när någon får något tungt och trubbigt i huvudet riskerar man att bli besviken, men vi enkla själar som faller för sådant kan exempelvis se fram emot vad som tydligen är filmhistoriens största pajkastningsscen. Just detta sista fångar mycket av filmens anda som stor, svulstig 60-talskomedi.

Allt är naturligtvis inte sång och dans. Filmens ålder syns ibland i det tekniska. Den är för lång för sitt eget bästa. En utdragen episod mot slutet, ehuru i sig inte pjåkig, bryter helt mot resten av filmens atmosfär. Vad som en smula förvånande emellertid inte hamnar på minuskontot är den ovan nämnda kvinnokampen. I en film gjord i dag skulle den nog mest ha framstått som beskäftig, men i en 60-talsfilm kan sådant rentav vara en tillgång (liksom det faktum att det ibland framgår väl tydligt att man är i en studio kan sägas höra till tidens charm). Och det är ju det som är poängen med att se och njuta av denna film - att det är en stor, svulstig 60-talskomedi med en överspelande Jack Lemmon, perfekt för en söndagseftermiddag med saft och bullar.

horvendile 11 har röstat

av horvendile