Recension av Mission: Impossible 3

År: 2006
7/5 2006
Recenserad av horvendile
M
ed gratisbiljetter att bränna och en kväll över hamnade jag på Mission: Impossible III. Redan i första stycket tror jag att jag, till glädje för den som inte ids läsa längre än så, skulle kunna sammanfatta filmen ganska väl. Dels genom att återanvända vad jag skrev om I, Robot: I genren "En helt okej rulle" är M:I 3 en helt okej rulle. Dels genom att konstatera att filmen absolut var värd sin gratisbiljett, men hade jag betalat fullt pris så skulle jag kanske ha fått en släng av eftertankens kranka blekhet.

I den lite längre versionen förbryllas jag över siffran en miljard. Så mycket har filmen tydligen kostat att göra. Men märks det?
Hemliga agenten Ethan (Tom Cruise) försöker leva lugnt hemmaliv och gifta sig, men fortfarande vara hemlig. Under sin egen förlovningsfest får han dock ett meddelande som drar in honom i en spektakulär räddningsaktion, där allt inte är riktigt så enkelt som det i förstone kunde verka. Så småningom blir naturligtvis hans tilltänkta hustru indragen. Jag skriver "naturligtvis" eftersom jag tycker att man gott kunde ha lagt en lite större del av den där miljarden på manuset. Inte för att manuset är uppseendeväckande dåligt. Det gör sitt jobb och ser till att ingen somnar. Det är bara så oerhört... vanligt. Jag misstänker att så fort jag hade skrivit "försöker leva lugnt hemmaliv" ovan så hade läsaren av denna recension kunnat fylla ut resten av beskrivningen själv, utan att ha sett filmen. Jag kan inte tänka mig att någon i publiken blev överraskad någon gång.

Det är inte samma sak som att ingen blev lurad. Jag erkänner att jag blev lurad en gång. Det beror dock snarare på hur lättlurad jag är än hur finurligt manus är. Faktum kvarstår - lurad, ja. Överraskad, nej. Jag kom under filmen på mig själv med att sitta och fantisera om en M:I skriven av Charlie Kaufman. Det är inte säkert att filmen som actionrulle betraktad hade blivit bättre av det, men som film hade den säkerligen blivit mer intressant.

Inte bara manus, utan även skådespelare gör sitt jobb. Så även effektmakare och säkerligen alla andra också. Här anar man dock vad som är filmens - ja kanske inte problem, men i alla fall hinder för att nå höjderna. Filmen som helhet gör sitt jobb, men det är banne mig inte mer. Det är två timmars action som inte är dålig. Ibland är det lite spännande, och inga slagsmål är fånigt långa. Men var är filmens själ? För en miljard ska man väl kunna köpa sig en själ, vad är annars meningen med så mycket pengar?

Ta till exempel första bästa Bond-film. Det är sällan speciellt bra filmer om man tillämpar suffixet "egentligen". Med stigande ålder (min egen) har jag dock kommit att acceptera att de flesta Bond-filmer har något visst. En glimt i ögat. En extra smoking och ett oberört leende. Något som, ja faktiskt, liknar en själ. Man får förmoda att Tom Cruise fått en bra slant för att ställa upp - det kan han behöva, om det där moderkaksätandet visade sig vara ett skämt så måste han ha råd att köpa sitt protein på annat sätt. Men för en förmodat substantiell bit av den där miljarden kunde han väl ha mage att i alla fall försöka se lite oberörd ut när han svingar sig över en mur! Som det är nu känns M:I 3 mest som James Bond, fast utan James Bond.

Trots att filmen ibland är generande förutsägbar och konventionell, och trots vad jag har skrivit hittills, så vill jag ändå inte säga att det är en dålig film. Den fungerar finfint som actionrulle. Förväntar man sig inte mer så blir man nog inte besviken. Den gör, såtillvida, sitt jobb. Fast det är ju just det.
Den gör sitt jobb.
Och allvarligt talat.