Recension av Sagan om konungens återkomst

Regissör: Jules Bass
År: 1980
21/3 2005
Recenserad av horvendile
D
et förefaller rimligt att de allra flesta som intresserar sig för denna film - något av en kuriositet - också har sett "Monty Python and the Holy Grail". De kan då erinra sig det uppgivna stön som riddarna undslipper sig när det blir uppenbart att deras variant på den trojanska hästen har misslyckats. Den känsla som finns i detta stön överensstämmer utmärkt med min känsla för Bass Return of the King.

Detta är alltså någon sorts mycket fristående uppföljare till Bakshis "Lord of the Rings", dock inte gjord av samma människor. Det görs en mycket hastig men långdragen resumé av handlingen ungefär så långt som Bakshi sträcker sig, men avsikten verkar ändå vara att filmen ska stå på sina egna ben eftersom väsentliga delar av den tidigare handlingen antingen ignoreras eller kontradikteras. Över huvud taget tar sig filmmakarna mycket stora friheter - jag skulle inte säga poetiska friheter, men ändå friheter - med både handling och karaktärer. Vissa är inte med alls, andra gör helt andra saker än i förlagorna, och vissa har helt andra personligheter.

Nå, att filmen inte följer boken eller Bakshis film behöver ju inte betyda att den är dålig i sig. Tyvärr är dock dess främsta förtjänst att vara en nyttig lektion i hur man inte ska berätta en historia. Det hoppas vilt mellan olika handlingar, men ändå flyter filmen segt framåt. Tidslinjen är mycket oklar. Det är i princip aldrig spännande. Vad gäller tempo, och förmågan att inte tappa det i viktiga ögonblick, framstår filmmakarna som helt tondöva. I tid och otid - mest det senare - slängs det dessutom in sångnummer av diskutabel kvalitet, vars främsta förtjänster är att eventuellt kunna frammana vag 70-talsnostalgi hos den med sådana böjelser. Slutligen är den ungefär lika pompös som alla andra filmer jag sett tillsammans.

Estetiskt är filmen ett stolpskott. Animeringen är ryckig och mimiken stel. Hur dvärgarna på filmfodralets framsida gör sig i rörelse får vi dock aldrig veta; det är inte med några dvärgar i filmen.
En recension kan knappast heller vara komplett utan att ta upp åtminstone några av de frågor som osökt inställer sig:
Varför ser Pippin ut som en giraff?
Varför har Elrond en julprydnad i håret?
Varför ser orcherna ut att bestå av lika delar padda, blomkål och selleri?
Varför har Gollum (enbart en padda) i exalterade tillstånd tysk brytning?

Finns det då inget som är bra? Tja, i vissa korta stycken följer filmen boken mycket väl. Typiskt nog är det i dessa avsnitt filmen är som bäst. Vissa tecknade skapelser är heller inte så dåliga. Exempelvis är nazgûlernas ledare ganska bra tecknad (visserligen då i kraft av att vara osynlig). För att inte störa filmens helhetsintryck har man kompenserat detta genom att ge honom en riktigt larvig röst, vilket också säger en del just om filmens helhetsintryck.

Det här kanske ska räknas som en barnfilm. Jag har ingen aning om hur den går hem i de lägren. Det finns dock en, och endast en, annan grupp som jag kan tänka mig skulle få ut något positivt (i någon perverterad mening) av att se den. Det är en grupp till vilken jag själv kan räkna mig: folk som gillar Tolkien, har läst böckerna och kan finna en morbid förströelse i att se dem misshandlas å det skändligaste. Det är den enda förklaring jag kan se till att jag i skrivande stund har en tvåa i betyg på den, och inte den etta den egentligen skulle förtjäna.

horvendile 40 har röstat

av horvendile